تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۷۰۳۰۸

افتتاح اولین راه آهن ۲ خطه ایران؛ آبان ماه

می متالز - معاون وزیر راه از بهره‌برداری راه‌آهن میانه - بستان‌‌آباد در پایان ماه جاری خبر داد و گفت: راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز نمونه بی‌نظیری برای صادرات خدمات فنی - مهندسی است.
افتتاح اولین راه آهن ۲ خطه ایران؛ آبان ماه

به گزارش می متالز، خیرالله خادمی با اشاره به آمادگی راه‌آهن میانه - بستان‌آباد برای بهره‌برداری در پایان ماه جاری اظهار کرد: در راستای توسعه شبکه ریلی و اتصال پنج مرکز استان‌ به آن، ‌طبق اولویت در سال‌های 96 و 97 با اتصال چهار استان به شبکه، هموطنان از خدمات ریلی بهره‌مند شدند.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی، آخرین مرکز استانی بود که باید طبق برنامه از مسیر جدید با هدف کوتاه کردن مسیر و افزایش سرعت سیر احداث می‌شد که خوشبختانه عملیات اجرایی پروژه راه آهن میانه - بستان‌‌آباد به پایان رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد: راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز می‌تواند علاوه بر اینکه الگو و نمادی از توان مهندسی کشور باشد، نمونه بی‌نظیری برای صادرات خدمات فنی ـ مهندسی نیز باشد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل یادآور شد: راه‌آهن میانه - بستان‌آباد- تبریز اولین پروژه‌ ریلی است که از ابتدا به صورت دو خطه اجرا می‌شود، در صورتی که تمامی پروژه‌های ریلی شرکت ساخت ابتدا یک خطه ساخته می‌‌شود و در سنوات بعد احداث خط دوم در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گفته خادمی، با توجه به حجم بالای عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - بستان‌آباد و اهمیت آن برای استان آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب کشور، انجام عملیات اجرایی این پروژه به دو فاز تقسیم شد که فاز اول آن از میانه تا بستان‌آباد به طول 132 کیلومتر و فاز دوم اتصال به تبریز در ایستگاه خاوران به طول 44 کیلومتر است که پیش‌بینی می‌شود فاز دوم در سال بعد به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به روند اجرایی فاز دوم راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز گفت: عملیات اجرایی ادامه این پروژه ریلی تا تبریز از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و ریل‌گذاری آن نیز شروع شده و در حال تکمیل ابنیه فنی هستیم.

خادمی با اشاره به مزیت‌های داخلی و بین‌المللی راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز گفت: این پروژه ریلی اتصال به کشور ترکیه و شرایط ترانزیت و صادارات کالا را فراهم می‌کند و استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل نیز از خدمات ریلی بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به احجام عملیات اجرایی و مزیت‌های حمل‌ونقلی راه آهن میانه-تبریز نیز گفت: در مجموع 65 میلیون متر مکعب عملیات خاکی، 15 کیلومتر تونل و پل دو خطه در این پروژه ریلی اجرا می‌شود و کاهش 5 و نیم ساعته زمان سفر و 114 کیلومتری طول مسیر اتصال مرکز شمالغرب به شبکه ریلی سراسری را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به هزینه احداث این پروژه یادآور شد: تاکنون بالغ بر 1500 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و در صورت به روز رسانی هزینه‌ها این مبلغ به بیش از 5000 میلیارد تومان می‌رسد. این پروژه با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در پایان آبان سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری می رسد.

عناوین برگزیده