تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۷۰۳۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست تجاری شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی در میلان مطرح شد

همکاری‌های بخش خصوصی ایران و ایتالیا باید افزایش پیدا کند

می متالز - هیات اقتصادی و تجاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در جریان سفر به میلان، نشست مشترکی با تجار و فعالان اقتصادی ایتالیا داشت و در این نشست ظرفیت‌های تجاری هردو کشور در شرایط تحریم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر نقش بخش خصوصی دو کشور در تقویت روابط دوجانبه تأکید شد.
همکاری‌های بخش خصوصی ایران و ایتالیا باید افزایش پیدا کند

به گزارش می متالز، هیات اقتصادی و تجاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا به سرپرستی احمد پورفلاح، رئیس این اتاق و با حضور مدیران شرکت‌های فعال در حوزه‌های نساجی، چرم، دباغی، لوازم‌آرایشی، طلا، جواهر و سازندگان عینک و ساختمان، به میلان اعزام شد.

نشست مشترک این هیات با تجار و فعالان اقتصادی ایتالیا، با حضور حمید بیات، سفیر ایران در ایتالیا، سرکنسولگری ایران در میلان، رئیس و دبیرکل اتاق ایران و ایتالیا و دبیرکل اتاق ایتالیا و ایران برگزار شد و ظرفیت‌های تجاری هردو کشور در شرایط تحریم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا در این نشست با اشاره به اینکه اتاق ایران و ایتالیا قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین اتاق مشترک ایران با یک کشور اروپایی است، گفت: این اتاق در حال حاضر دارای بیش از 5 هزار عضو ثبت شده است و به کمک اتاق خواهرخوانده خود، یعنی اتاق ایتالیا در رم سعی می‌کند ضمن رفع مسائل و مشکلات فعالین اقتصادی دو کشور، سطح مبادلات تجاری بین دو کشور را حفظ و کند و افزایش دهد.

پورفلاح ادامه داد: رکوردهای بالای به‌دست‌آمده در حفظ و گسترش مبادلات اقتصادی میان ایران و ایتالیا به‌ویژه در سال‌های تحریم نشان‌دهنده علاقه فعالان اقتصادی دو کشور است هرچند تردیدی نیست که تحریم‌ها بر روند فعالیت‌های اقتصادی تأثیر گذاشته و رکوردها را نسبت به سال‌های نه‌چندان دور که ایتالیا شریک اول ما در اروپا بود، کاهش داده است.

او با تأکید بر اینکه ما اطمینان داریم که محدودیت‌ها در آینده رفع شده و حجم فعالیت‌های صنایع دو کشور و رکوردهای قبلی تجدید خواهد شد، گفت: ما اینجا هستیم که تا عادی شدن شرایط، راه‌های حفظ و توسعه مبادلات تجاری خود را زنده نگه داریم و به شما اطمینان می‌دهیم که اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا با استفاده از همراهی و همکاری اتاق ایتالیا - ایران و پشتیبانی اتاق ایران، سعی خود را به کار می‌برد که مشکلات فعالان اقتصادی دو کشور را به حداقل برساند تا از این مرحله عبور کنیم.

در ادامه حمید بیات، سفیر ایران در رم، با اشاره به روابط تاریخی و محکم میان ایران و ایتالیا و حمایت مقامات تجاری دو کشور از این روابط، گفت: فعالیت بخش خصوصی دو کشور باید افزایش پیدا کند و سفارت ایران در رم برای مساعدت و پشتیبانی همه‌جانبه از تجار ایرانی و ایتالیایی آمادگی کامل دارد.

بیات افزود: پس از امضای توافق هسته‌ای و اجرایی شدن معاهده برجام که با استقبال شرکت‌های ایتالیایی مواجه شد، حجم مبادلات بین ایران و ایتالیا به رقم قابل‌توجهی رسید به‌طوری‌که در سال‌های 2017 و 2018 جایگاه اولین شریک اروپایی تجارت ایران به ایتالیا رسید؛ اما پس از خروج یک‌جانبه امریکا از برجام و تحمیل فشارها، متأسفانه حجم مبادلات بین ایران و ایتالیا کاهش قابل‌توجهی پیدا کرد؛ بااین‌حال تعاملات تجاری کاملاً متوقف نشده و کماکان شاهد تداوم علاقه‌مندی بخشی از جامعه تجاری ایتالیا برای همکاری با همتایان ایرانی به دلیل مزیت‌های بازار ایران هستیم.

سفیر ایران در رم، ضمن تأکید بر لزوم تنوع‌بخشی به تجارت کالاها و خدمات قابل‌مبادله میان دو کشور، گفت: اتحادیه اروپا تلاش کرده است تا راه‌های تبادلات اقتصادی را از طریق راه‌اندازی اینستکس ایجاد کند که اگرچه تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است اما امیدوار هستیم به‌زودی اجرایی شود؛ علاوه بر این کشورها نیز مستقلاً باید به دنبال ایجاد راه‌حل‌های دیگری باشند که در همین راستا سفارت ایران در رم نیز اقداماتی را به عمل آورده است.

بیات همچنین در جهت رفع موانع و ارتقاء سطح مناسبات تجاری دو کشور در شرایط کنونی به اهمیت نقش بازرگانان بخش‌های خصوصی ایران و ایتالیا در اتخاذ راهکارهای ابتکاری و مطمئن اشاره کرد.

در ادامه داریوش صولت، سرکنسول ایران در میلان نیز برگزاری این نشست را فرصت مغتنمی برای بازرگانان دو کشور توصیف و نسبت به اینکه مذاکرات دوجانبه تجاری شرکت‌ها قرین موفقیت و دربردارنده توافقات و منافع متقابل برایشان باشد ابراز امیدواری کرد.

داگاتا، دبیرکل اتاق ایتالیا – ایران نیز در این نشست گفت با توجه به گذشته غنی تاریخی و سابقه درخشان تجاری میان ایران و ایتالیا، لازم است این دو کشور درصدد حفظ و توسعه روابط تجاری و بازرگانی فی‌مابین باشند.

پس از خاتمه سخنرانی‌ها، معرفی شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی توسط دبیرکل اتاق ایران- ایتالیا در دستور کار قرار گرفت و به دنبال آن مذاکرات B to B هماهنگ شده توسط اتاق ایران-ایتالیا و اتاق ایتالیا -ایران آغاز گردید و 25 شرکت ایرانی به بحث و مذاکره تجاری با طرف‌های ایتالیایی خود پرداختند.

عناوین برگزیده