تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۷۰۷۲۳

پشت پرده قیمت‌گذاری مجدد بلیت قطار

می متالز - مدیرعامل شرکت راه آهن در نامه ای از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده تا بار دیگر فرآیند تعیین قیمت بلیت قطار به روال سابق بازگردد.
پشت پرده قیمت‌گذاری مجدد بلیت قطار

به گزارش می متالز، در پی اعتراض برخی از مسافران از گرانی بلیت قطار، ستاد تنظیم بازار سازوکار تعیین قیمت بلیت را طی آیین نامه ای در سال گذشته تغییر داد و نهایتا در خرداد ماه سال جاری با مصوبه شورای عالی ترابری و تأیید ستاد تنظیم بازاربه طور متوسط ۲۲ درصد به قیمت بلیت قطار افزوده شد.

افزایش بلیت قطار به درخواست شرکت های خصوصی بوده است

در ۱۴ سال گذشته نرخ گذاری بلیت قطار با تصویب قانون دسترسی به شبکه ریلی و ورود شرکت های خصوصی به حوزه ترابری ریلی مسافری، بر اساس پیشنهاد شرکت های خصوصی به شرکت راه آهن و با تصویب در هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران و تأیید نهایی وزیر راه و شهرسازی انجام می شد. همچنین شرکت های ریلی نیز اجازه داشتند تا در ایام پیک سفر، درصدی به نرخ بلیت مسیرهای مختلف اضافه کنند.

در مصوبه ای که ستاد تنظیم بازار در خصوص تعیین قیمت بلیت قطار داشت، قرار شد برای قیمت بلیت در ایام پیک تقاضای سفرهای ریلی، فرآیند جدیدی از سوی این شرکت ها با محوریت راه آهن تهیه شود؛ اما در نامه ای که هفته گذشته به دبیر ستاد تنظیم بازار ارسال شده، اعلام شده که امکان طراحی چنین مکانیزمی به دلایل متعدد از جمله متعدد و متفاوت بودن ایام پیک تقاضا، متفاوت بودن بازه مجاز افزایش نرخ بلیت در مسیرهای مختلف و … وجود ندارد.

سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن در این نامه از قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده تا بار دیگر فرآیند تعیین قیمت بلیت قطار به روال سابق بازگشته و پس از ارائه پیشنهاد از سوی شرکت های ریلی و تصویب در هیئت مدیره راه آهن و تأیید وزیر راه، قیمت بلیت قطار برای هر سال تعیین شود.

افزایش قیمت بلیت قطار در ایام پیک تقاضا

به نظر می رسد مهم ترین دلیل این نامه نگاری های راه آهن با ستاد تنظیم بازار، درخواست شرکت های ریلی و نمایندگان بخش خصوصی از شرکت راه آهن است تا با حذف ستاد تنظیم بازار از مکانیزم قیمت گذاری، بار دیگر امکان افزایش قیمت بلیت قطار در ایام پیک تقاضا وجود داشته باشد.

عناوین برگزیده