تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۷۱۴۰۹

پایان ۲۰ سال انتظار برای افتتاح خط‌ آهن میانه - بستان آباد

می متالز - انتظار برای پایان طرح دو خطه کردن خط آهن تبریز - میانه در حد فاصل میانه - بستان آباد بالاخره بعد از ۲۰ سال سر آمد و سوت مسافرگیری قطار در این خط امروز دوشنبه با حضور رییس جمهوری نواخته شد.
پایان ۲۰ سال انتظار برای افتتاح خط‌ آهن میانه - بستان آباد

به گزارش می متالز، احداث راه‌آهن تبریز - میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان شرقی بوده که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابجایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شده است و پس از حرکت لاک پشتی امروز بخشی از آن در مسیر میانه - بستان آباد به بهره برداری می رسد تا رونق اقتصادی را برای استان و تبریز به ارمغان بیاورد.

این پروژه که در ۲۰ سال گذشته تجربه ۳ رئیس‌ جمهوری و وعده‌های دولت ها گذشته را پشت سر گذاشته در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته و امید است با تلاش مسوولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریعتر به سرانجام برسد و کام مردم این منطقه برای زودتر رسیدن به مقصد را شیرین کند.

راه‌آهن دوخطه میانه - بستان‌آباد - تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران - تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز - میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

با بهره برداری از پروژه  راه آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

راه‌آهن میانه - بستان‌آباد امروز با حضور رئیس‌ جمهوری با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال با ریل ساخت داخلی UIC۶۰ (ساخت ایران) به بهره‌برداری می‌رسد.

مدت سفر در مسیر تبریز - تهران ۵.۵ ساعت کمتر می شود

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه آهن میانه - بستان آباد از سوی رئیس جمهوری، گفت: با تکمیل و بهره برداری از خط آهن میانه - تبریز مدت سفر در مسیر تبریز - تهران ۵.۵ ساعت کمتر می شود.

محمد اسلامی، با بیان اینکه این طرح محور غربی کریدور شمال - جنوب را تکمیل می کند، افزود: امید است با تامین منابع، این خط به راه آهن جلفا نیز متصل و به مرز ترکیه نزدیک‌تر شود.

صرفه جویی سالانه ۱۶ میلیون لیتری با تکمیل خط آهن میانه - بستان آباد

معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: با احداث خط‌آهن میانه - بستان آباد سالانه ۱۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی و برای ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم می شود.

عباس خطیبی، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای و ‌آلودگی‌های زیست محیطی، توسعه اقتصادی و گردشگری، ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی را از دیگر مزایای تکمیل این خط ریلی اعلام کرد و افزود: با تکمیل خط‌آهن میانه - بستان‌آباد خسارت سوانح رانندگی به میزان ‌سالانه ۲۸۵ میلیارد ریال‌ کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه امکان جابه‌جایی ۷ میلیون تن کالا در سال در این مسیر فراهم می شود، اظهار داشت: این خط همچنین موجب افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر، افزایش ظرفیت جابه‌جایی‌ حمل و نقل بار و مسافر، کاهش زمان سیر، بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر می شود.

معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: خط‌ آهن میانه - بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در ۶ قطعه با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال تکمیل شده است و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای و تیکمه‌داش به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود.

خطیبی، با اشاره به اینکه این پروژه در شرایط جغرافیایی ۲۰ درصد دشت، ۳۰ درصد تپه ماهور و ۵۰ درصد کوهستانی واقع شده است، ادامه داد: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در زیرسازی‌، ۵ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال در روسازی و علائم و ۶۷۰ میلیارد ریال در بخش ایستگاه این‌ خط‌آهن هزینه شده است.

وی ارزش روز پروژه را در زمان کنونی بیش از ۵۰‌ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

هیچ قطاری در مسیر خط آهن میانه - تبریز به خاطر عبور قطار مقابل، توقف نمی کند

مجری خط آهن میان - تبریز گفت: با توجه به دوخطه بودن خط آهن میانه - تبریز هیچ قطاری به خاطر عبور قطار مقابل توقف نمی کند چراکه یک خط برای رفت و یک خط برای برگشت اجرا شده است.

حمید علی محمدزاده، افزود: به دلیل وجود دو خط، ‌زمان سیر در این خط ریلی کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه از میانه تا تبریز خط‌آهن به صورت مستقیم وصل می‌شود، زمان عبور نسبت به خط موجود که کوه سهند را دور می‌زند، کمتر می‌شود.

وی اظهار داشت: در خط موجود بین میانه تا تبریز ‌۱۹ ایستگاه وجود دارد اما در خط جدید بین این ۲ شهر ۹ ایستگاه وجود دارد و همین مساله موجب افزایش سرعت سیر قطارها، کاهش توقف‌ها و افزایش عمر ناوگان و عمر بهره‌برداری خط می شود.

مجری خط‌آهن میانه - تبریز با بیان اینکه ‌مسیر ریلی جدید دارای مشخصات طراحی بالا و باکیفیت است، گفت:‌ شعاع قوس‌های این خط نسبت به خط فعلی بزرگتر و متناظر با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت ‌برای قطارهای باری است. 

علی محمدزاده، ادامه داد: با احداث خط ریلی جدید میانه - تبریز ‌کریدور ریلی بین‌المللی شرقی - غربی کشور ‌تقویت، ‌مشخصات‌ کریدورهای بین‌المللی ارتقا و وضعیت نسبی در حمل و نقل ریلی ارتقا می یابد.

وی با اشاره به اینکه جاده موجود تبریز - میانه از محورهای پرحادثه کشور است و سوانح رانندگی زیادی در این محور رخ می‌دهد، یادآوری کرد: این محور از نظر آمار بالای تصادفات جزو رتبه‌های اول تا سوم جاده‌های پرسوانح‌ کشور بوده که با افتتاح ‌خط ریلی میانه - تبریز، بخشی از جابه‌جایی مسافر و حمل بار جاده به سمت ریل منتقل می‌شود. 

مجری خط‌آهن میانه - تبریز گفت: آنچه برای سال بیستم بهره‌برداری از این خط ریلی پیش‌بینی شده با روند فعلی در کشور از یک میلیون جابه‌جایی مسافر در سال به ۲ میلیون مسافر و از یک میلیون تن حمل کالا در سال به ‌۷ میلیون تن در سال می رسد که این ارقام با توجه به روند فعلی رشد ترافیک کشور پیش بینی شده است.

علی محمدزاده، افزود: این محور ریلی با توجه به اینکه از کریدورهای کوهستانی کشور است، حدود ۷ کیلومتر تونل، ۷ کیلومتر گالری و ۷ کیلومتر پل بزرگ دارد که احداث شده، تونل طویل شِبلی به طول ۳ کیلومتر و پل زیبای باسمنج با دهانه ۵۰ متری و پایه‌های ۴۵ متری به طول یک کیلومتر در این خط ریلی قرار گرفته است که از جاذبه‌های سازه‌ای این محور ریلی محسوب می‌شود. 

وی با بیان اینکه در مسیر ریلی بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران نیز بخشی از زیرسازی به پایان رسیده است، گفت: ایستگاه خاوران ۴۴ کیلومتر از ایستگاه بستان‌آباد به سمت تبریز فاصله دارد که ۲۲ کیلومتر آماده روسازی بوده و بالاست‌ریزی و ریل‌گذاری این مسیر نیز آغاز شده است و پیش‌بینی می‌ شود اواخر سال ۱۳۹۹ خط آهن بستان‌آباد به خاوران متصل شود.

عناوین برگزیده