تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۳۶۲
کد خبر: ۷۲۳۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

۹۰ درصد از قطعات ایرالکو بومی‌سازی شده است

می متالز - با راه‌اندازی واحد تحقیقات در ایرالکو هم‌اکنون فقط به میزان ۱۰ درصد در زمینه قطعات به خارج از کشور وابستگی داریم.
۹۰ درصد از قطعات ایرالکو بومی‌سازی شده است

به گزارش می متالز، علی بهشتی معاون بازرگانی ایرالکو با بیان اینکه در نیمه نخست امسال در زمینه تولید و فروش نسبت به سال گذشته بازار خوبی داشتیم، عنوان کرد: امیدواریم در شش ماه دوم سال نیز در فروش از بازار خوبی برخوردار باشیم و با استمرار این شرایط، سود خوبی برای سهامداران ایجاد کنیم.

به گفته وی، با توجه به شرایط تحریم و فشار روزافزون آن در زمینه نقل‌وانتقال پول و حوزه صادرات، مشتریان ما با کاهش مواجه شدند و این عوامل محدودیت‌های ویژه‌ای در زمینه فروش ما ایجاد کرد.  معاون بازرگانی ایرالکو تاکید کرد: به‌دلیل رکود در صنعت ساختمان و خودرو که عمده مصرف فلزات در این بخش‌ها است، در بازار داخل در تامین ریال با مشکل روبه‌رو هستیم.  وی با اشاره به اینکه برای تامین مواد اولیه به بازارهای جهانی وابستگی زیادی داریم، تصریح کرد: از این رو چه در بازار داخل و چه بازار صادراتی باید بتوانیم نسبت به تامین نقدینگی تلاش کنیم زیرا به‌ دلیل تامین مواد اولیه گران از حاشیه سود زیادی برخوردار نیستیم و این امر موجب شد ازلحاظ رقابت در بخش نقدینگی از وضعیت مطلوبی نسبت به رقبای خارجی برخوردار نباشیم. بهشتی در مورد تامین مواد اولیه خاطرنشان کرد: در داخل کشور فقط آلومینای ایران به‌عنوان تنها تولید‌کننده مواد اولیه تنها یک چهارم نیاز ایرالکو را تامین می‌کند و مابقی را باید از بازارهای جهانی وارد کنیم. 

وی با بیان اینکه برای تامین مواد اولیه قراردادهای لازم منعقد شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، تاکید کرد: تنها دغدغه ما نقل‌ و انتقال پول و تامین نقدینگی است. معاون بازرگانی ایرالکو تصریح کرد: به‌رغم تمام تمهیدات لازم برای تامین مواد اولیه از جمله قراردادهای بسیار خوب؛ به‌دلیل تاخیر در ارسال کشتی به سمت ایران، تاخیر در تامین مواد اولیه یکی از مشکلات اساسی این صنعت محسوب می‌شود.  وی با اشاره به مشکلات دو سال اخیر در حوزه آلومینیوم، گفت: اما هر دفعه با ارائه راه ‌حل‌های اساسی برای رفع موانع پیش رو، پیشرفت به جلو داشتیم.  بهشتی در مورد طرح‌های توسعه‌ای در شرکت ایرالکو تصریح کرد: این شرکت در زمینه تامین مواد اولیه شرکت از برنامه‌های خوبی برخوردار است و با ایجاد زیرساخت‌های لازم در برخی از اقلامی که تاکنون خریداری می‌کردیم، خودکفا خواهیم شد.  وی در پاسخ به این سوال که آیا ایرالکو برنامه احداث خط تولید آلومینا دارد، گفت: افزایش تولید آلومینا دربرنامه‌ها و سیاست‌های کلی کشور قرار دارد که با تحقق آن کل کشور از واردات  آلومینا بی‌نیاز خواهد شد.  معاون بازرگانی ایرالکو گفـت: ایرالکو برای راه‌اندازی کارخانه تولید‌ آند به‌شدت پیگیر است و امیدواریم تا سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم، در حوزه سایر مواد اولیه نیز اقدامات لازم صورت گرفته است.  به گفته وی، خوشبختانه مواد اولیه‌ آند از جمله قیر در ایران تولید می‌شود. در مورد کک نیز در ایران قابلیت تولید وجود دارد، زیرا در زمره بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های نفت دنیا هستیم.  بهشتی نیاز ایرالکو به مواد اولیه را سالانه حدود ۲۰ میلیون دلار در ماه و ۲۴۰ میلیون دلار در سال اعلام و خاطرنشان کرد: نیاز سالانه شرکت به آلومینا حدود ۴۰۰ هزار تن است که حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تن از طریق آلومینای جاجرم تامین و مابقی نیز از طریق واردات تامین می‌شود.  وی در مورد بومی‌سازی در ایرالکو افزود: واحد تحقیقات ما عمدتا قطعات وارداتی را داخلی‌سازی کرده است، از‌این‌رو میزان تامین قطعات ما از خارج از کشور بسیار اندک است و فقط حدود ۱۰ درصد در این زمینه به خارج از کشور وابستگی داریم. معاون بازرگانی ایرالکو در مورد کاهش ارزبری ناشی از بومی‌سازی قطعات گفت: تولید قطعاتی که در داخل تولید می‌شود به منزله کاهش ارز نیست، اما ریسک ما در تامین قطعات مورد نیاز کاهش یافته است.  وی در مورد افزایش قیمت مواد اولیه در داخل کشور افزود: تاکنون آلومینای جاجرم سه الحاقیه به قرارداد فروش خود اضافه کرده است.  بهشتی با اشاره به‌تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تولید تصریح کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی همیشه علاوه بر تاثیر مستقیم از تاثیر روانی نیز برخوردار است و همواره تاثیرات روانی بیشتر از تاثیرات مستقیم است.  وی در مورد صادرات ایرالکو تاکید کرد: صادرات شرکت به‌طور عمده به‌صورت تهاتر است، امسال میزان صادرات ما نسبت به سال گذشته کاهش داشته زیرا بخشی از صادرات را به بازار داخل عرضه و در قالب خرید مواد اولیه در تهاتر با شرکت‌هایی از جمله مس و روی صورت گرفت. 

معاون بازرگانی ایرالکو با اشاره به اینکه با کمک به فروش صادراتی مس و روی، ارز صادراتی حاصل کردیم، تصریح کرد: اما با چالش تامین ریال مواجه شدیم زیرا بازار داخل به‌دلیل کاهش تقاضا از شرایط خوبی برخوردار نیست. وی در مورد صادرات مستقیم ایرالکو خاطرنشان کرد: امسال به‌دلیل ادامه کاهش تولید المهدی، عرضه‌های ما به‌طور عمده در بازار داخل صورت گرفت. البته برای تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه، حدود ۲۰ هزار تن صادرات داشتیم که کمتر از سال قبل بود. بهشتی با بیان اینکه مشکل محدودیت فروش و سهمیه‌بندی در بورس کالا به‌دلیل عرضه و تقاضا در بازار برطرف شده است، گفت: به‌دلیل اینکه این محدودیت‌ها با تاخیر برداشته شد ما متضرر شدیم زیرا بخشی از تولیدات ما انبار شد و به فروش  نرسید.  وی نبود محرک‌های بازار را از مشکلات عمده بازار فلزات از جمله آلومینیوم برشمرد و افزود: ایجاد محرک در بازار بر عهده دولت است و باید برای ایجاد تقاضا محرک ایجاد کنند زیرا در بازار بین‌المللی به‌دلیل وجود پاره‌ای از عوامل از جمله تحریم نمی‌توان فعالیت کرد البته می‌توان تحریم‌ها را دور زد اما هزینه  دارد.  معاون بازرگانی ایرالکو تاکید کرد: دولت برای ایجاد محرک در بازار در زمان تحریم باید با ایجاد راهکارهای اساسی از جمله ارائه تسهیلات، صنعت ساخت‌وساز مسکن و خودرو را در کشور رونق دهد زیرا هم‌اکنون صنعت خودرو فقط با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند.  وی با بیان اینکه تقاضا برای خودرو در بازار وجود دارد، تصریح کرد: دولت با حمایت از خودروسازان می‌تواند موجب تولیدات به روز دنیا در این بخش شود زیرا حدود ۵ درصد مصرف آلومینیوم در صنعت خودروی مدرن است.  بهشتی در مورد برنامه ایرالکو برای بازارهای صادراتی شرکت در کشورهای اطراف از جمله عراق و سوریه گفت: در این حوزه نیاز به حمایت دولت داریم زیرا در صورت عدم امنیت ترجیح می‌دهیم تولیدات را در داخل کشور نگه داریم. البته به‌دلیل اینکه تولیدکننده شمش هستیم صادرات به عراق و سوریه نداریم اما صنایع پایین‌دستی ما می‌توانند در این بازارها نقش موثری داشته باشند.

عناوین برگزیده