تاریخ: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۷۲۹۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات 151 میلیون دلاری از مرزهای خراسان جنوبی

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در نیمه نخست سال جاری ۱۵۱ میلیون و 320 هزار دلار کالا از طریق مرزهای استان صادر شده است.
صادرات 151 میلیون دلاری از مرزهای خراسان جنوبی

به گزارش می متالز، داود شهرکی، امروز دوم آبان ماه، با بیان اینکه از این میزان خروجی 19 درصد از طریق بازارچه مرزی ماهیرود و 81 درصد از گمرکات بیرجند و ماهیرود صورت گرفته است، افزود: از مجموع کالاهای خروجی از مرزهای استان ۱۰۲ میلیون دلار از محل ماده ۱۱۶ و ۴۹ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات کالاهای خود استان بوده است.

وی ادامه داد: اقلام عمده صادراتی طی شش ماهه نخست سال جاری شامل گازوئیل، سیمان، هیدرو کربن سبک، روغن سوخت تقطیری، کاشی و سرامیک، صیفی جات، قیر، تسمه آهنی و رول گالوانیزه بوده که به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: میزان واردات کالا از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان در شش ماه نخست امسال 36 میلیون و 500 هزار دلار بوده است.

شهرکی تصریح کرد: بررسی روند صادرات استان در هفت سال گذشته نشان می‌دهد با وجود افزایش میزان صادرات استان از نظر وزنی، میزان صادرات از نظر ارزش ریالی روند یکسانی داشته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی دارای دو گمرک رسمی بیرجند و ماهیرود و چهار بازارچه مرزی با زیرساخت‌های مناسب در چهار شهرستان است که سه بازارچه آن به دلیل وجود برخی مشکلات در کشور افغانستان مسدود است.

کاهش صادرات در استان و دلایل آن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تعطیلی بازارچه‌های مرزی استان را یکی از مهم‌ترین موانع و مشکلات تجارت با کشور افغانستان دانست و گفت: همچنین نبود سیاست تجاری مشخص در افغانستان و قدرت تصمیم‌گیران محلی، ممنوعیت‌های مقطعی اعمال شده از جانب افغانستان برای کالاهای ایرانی و ثبت غیرقانونی برندهای معتبر ایرانی در افغانستان از دیگر موانع و مشکلات است.

شهرکی به دلایل کاهش صادرات در استان اشاره کرد و افزود: اصلاح ارزش پایه گمرکی بسیاری از کالاهای صادراتی و واقعی شدن ارزش گمرکی این کالاها، ممنوعیت‌های صادراتی برخی از کالاها به جهت اولویت تامین نیاز داخل و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، محدود شدن صادرات برخی از کالاها صرفا توسط واحدهای تولیدی یا نمایندگان مجاز آن‌ها، مشکلات ناشی از نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی و ابهام در زمینه مبادلات ریالی با افغانستان، استمرار تعطیلی بازارچه‌های مرزی استان خراسان جنوبی و فعال بودن تنها یک معبر از جمله عمده‌ترین دلایل کاهش صادرات در استان بوده است.

وی به جایگاه تولیدات مهم استان در کشور اشاره کرد و گفت: خراسان جنوبی در زمینه کنسانتره ذغال سنگ رتبه نخست، کاشی و سرامیک رتبه دوم، لاستیک خودرو رتبه چهارم و استخراج واقعی معادن رتبه هفتم را در کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و این کشور ۹۰ درصد بازار صادراتی استان را به خود اختصاص داده است.

عناوین برگزیده