به گزارش می متالز، پیمان سخی در خصوص آخرین روند تبادلات اقتصادی ایران و افغانستان اظهار کرد: روابط تجاری دو کشور مانند قبل است و خوشبختانه عوامل خارجی نتوانسته تاثیری بر روی آن بگذارد؛ هرچند میزان تبادلات در نوسان است.
وی در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر درخواست کابل برای حذف تعرفه برخی کالاها اشاره کرد: ما به تهران پیشنهاد دادیم که با توجه به اینکه محصول اول صادراتی افغانستان فرآوردههای کشاورزی است، تعرفه برخی محصولات حذف شود؛ البته تا آنجا که ما اطلاع داریم این مسئله در حال بررسی است اما امیدی برای تصویب آن نداریم.
رئیس انجمن صنایع افغانستان، در خصوص تاسیس بانک مشترک و یا افتتاح شعبهای از بانکهای افغانی به خصوص آریا بانک در ایران عنوان کرد: در خصوص تاسیس شعبه آریا بانک، هنوز اتفاق خاصی صورت نگرفته است زیرا این کار پیچیدگی خاص خودش را دارد و در حال حاضر تاجران افغانی از طریق صرافی، پول را به فروشندگان ایرانی میرسانند و هیچ تبادل بانکی بین دو کشور وجود ندارد.
سخی در خصوص هزینه نقل و انتقال خارج از سیستم بانکی برای تاجران افزود: هزینههای انتقال آن چنان نیست که بر قیمت تمام شده تاثیر زیادی بگذارد. در خصوص مشکلات تحریم و هزینههای بینالمللی، معمولا مبالغ کلان از طریق دبی و چین منتقل میشود.
وی ادامه داد: گردش پول از چند کشور باعث میشود که مبدا پول مشخص نشود و به نوعی تحریمها دور زده شود ضمن آنکه افرادی وجود دارند که در ایران سرمایه خوبی دارند و میتوان گفت نقش صراف را بازی میکنند؛ بدین صورت که به حساب فروشنده ایرانی در ایران ریال واریز میکنند و این طرف ما به حساب آنها در افغانستان یا هر کشور دیگری که بخواهند دلار واریز میکنیم؛ که اخیرا درخواستها برای واریز به چین افزایش پیدا کرده است
رئیس انجمن صنایع افغانستان، در خصوص فعالیت تاجران افغانی در چابهار و مسیر ترانزیت آن اضافه کرد: برای اینکه تبادلات از این بندر صورت بگیرد و مسیر ترانزیت آن فعال شود، باید تلاش زیادی کرد. درواقع این بندر برای ایران، افغانستان و هند اهمیت استراتژیک دارد؛ مخصوصا پس از معاف شدن از تحریمهای آمریکا، با تحریم بندرعباس روند صادرات هند به افغانستان مختل شد و مشکلاتی برای تاجران افغانی به وجود آورد.
سخی افزود: در هفتههای اخیر تاجرانی که از طریق بانک به صورت رسمی پول به چین یا هند میفرستند و کالا خریداری میکنند؛ به علت اینکه تخلیه بار در بندرعباس است و از آن مسیر ترانزیت میشود دچار مشکل شدهاند. از سوی دیگر مسیر ترانزیتی بندر کراچی پاکستان مشکلات زیادی دارد و کسی تمایل به ترانزیت کالای خود از این بندر را ندارد.
وی با اشاره به معافیت بندر چابهار از تحریمهای آمریکا اظهار کرد: در قراردادهایی که ما با اروپا و چین داریم اگر ذکر شده باشد که کالا از مسیر بندرعباس ترانزیت شود و یا به هر علتی در قراردادها اسمی از ایران باشد هیچ پولی انتقال داده نخواهد شد.
رئیس انجمن صنایع افغانستان اضافه کرد: اما اگر چابهار محل تخلیه باشد مشکلی به وجود نخواهد آمد. این درحالی است که هنوز امکانات تخلیه و حملونقل کالا در این بندر مانند بندر امام نیست برای همین فقط چند مورد خاص از این بندر ترانزیت صورت گرفته است؛ اما در نهایت میتوان گفت تبادل کالا از این منطقه بسیار برای ما خوب است و میتوانیم علاوه بر هند، کالاهای سایر کشورها را از این مسیر ترانزیتی وارد کنیم.