تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۷۳۶۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن:

نقدینگی ذوب آهن مشکلی که تمامی ندارد

می متالز - گفت: دولت باید نقدینگی ذوب آهن را تقویت کند نه اینکه عوارض بر روی سنگ آهن، کنسانتره و مواد معدنی اعمال کند.
نقدینگی ذوب آهن مشکلی که تمامی ندارد

به گزارش می متالز، مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن، با بیان اینکه دولت به جای وضع عوارض بر روی سنگ آهن، کنسانتره و مواد معدنی بهتر است نقدینگی ذوب آهن را تقویت کند، گفت: اگر به واسطه اتخاذ تصمیماتی عوارض را نادیده بگیریم،  نه تنها بین سنگ آهن‌ها مانند سنگ آهن هماتیت و مگنتیت و عیار پایین و عیار بالا و ناخالصی‌های مختلف تفاوتی قائل نمی‌شویم، بلکه تفاوتی بین سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره و گندله هم قائل نمی شویم.

او بیان کرد: حتی تفاوتی بین سنگ آهن، کرومیت، منگنز و سنگ تزئینی هم قائل نشویم و عوارض ۲۵ درصدی برای آنها اختصاص دهیم، نشان می دهد کفایت لازم برای کار کارشناسی در رابطه با این تصمیمات از طریق وزارت صمت اتخاذ نشده است و یک کار علی الحساب بوده که انجام شده است.

اکبریان افزود: عوارض در نهایت باید به نفع صنعت و فولاد کشور باشد. منافع بلند مدت و میان مدت را نباید فدای منافع کوتاه مدت کنیم.

او تشریح کرد: ممکن است روزی چهار واحد فولادی از اینکه در یک ماه گذشته مثلا به فرض سنگ‌آهن و کنسانتره ارزان قیمت‌تری نسبت به مثلا شهریور می‌توانستند بخرند، خوشحال شوند، ولی باور کنید که ضرر و خسارت این سیستم در آینده به چشم همین فولادی‌ها هم خواهد رفت.

رئیس انجمن سنگ آهن با تاکید بر اینکه قیمت ها باید واقعی شود، گفت: ما نه تنها برای عرضه محصول معدنی با واقعی کردن قیمت‌ها موافق هستیم  بلکه در تمام حلقه‌های زنجیره از جمله شمش، آهن سنگین و ... اعتقاد داریم. تمام آنها  محصول نهایی یک واحد و مواد خام واحد بعدی هستند و باید در قیمت‌گذاری دقت زیادی داشته باشیم.

اکبریان بیان کرد: به طوری که باید توجیه اقتصادی برای واحد تولید کننده این محصول کاملا رعایت شود و یک قیمت منصفانه برای واحد بعدی که به عنوان ماده خام دریافت می‌کند، در نظر گرفته شود. اگر این مدیریت را نتوانیم انجام دهیم، در این زنجیره ضعیف خواهیم شد و در نهایت جایی از این حلقه  پاره می شود و به نتایجی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم، نخواهیم رسید.

عناوین برگزیده