تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۷۴۰۰۸
سرویس خبر : انرژی
جمالی نوبندگانی:

نباید از سفر رئیس جمهور به ژاپن انتظار معجزه برای برجام را داشت

می متالز - نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نمی توان انتظار داشت بعد از سفر روحانی به ژاپن اتفاق خاصی به خصوص در کوتاه مدت برای برجام بیفتد.
نباید از سفر رئیس جمهور به ژاپن انتظار معجزه برای برجام را داشت

به گزارش می متالز، محمد جواد جمالی نوبندگانی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به ژاپن و احتمال طرح موضوع میانجی‌گری توسط این کشور میان آمریکا و ایران گفت: این سفر از سه جنبه مسائل دوجانبه، مسائل منطقه ای و مسائل بین المللی قابل بررسی است.

نماینده مردم فسا درمجلس در ادامه افزود: از نظر روابط دوجانبه، روابط گسترده طولانی مدتی با ژاپن داشتیم که اخیرا تحت تأثیر تحریم ها و فشاری که آمریکا وارد می کند؛محدود شده است اما هنوز نیز قابل توجه است.

جمالی نوبندگانی بااشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به ایران و دیدار با مقام معظم رهبری ،مطرح کرد: در دیدار "آبه" و مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب نظراتشان را مطرح کردند، "آبه" به ایران آمده و دید و بازدید در عرف دیپلماتیک رایج است.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به اینکه امنیت کشتیرانی از موضوعات مهم و قابل طرح در این سفر روحانی است، تاکید کرد: روابط تجاری با ژاپن برای جمهوری اسلامی اهمیت ویژه ای دارد. از سوی دیگر وضعیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای ژاپن اهمیت دارد؛ چراکه اکثر تأمین نفت این کشور از طریق این تنگه صورت می گیرد و با توجه به حضور ایران در کرانه های شمالی خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان کشور مهم در این حوزه است و ژاپن می خواهد از امنیت منطقه اطمینان حاصل کند.

ژاپن می خواهد از طریق میانجیگری تأثیر مثبت خود را در منطقه نشان دهد

عضو فراکسیون دفاع و اقتدار ملی مجلس، با اشاره به خارج شدن آمریکا از برجام، خاطر نشان کرد: درخصوص روابط بین المللی نیز بعد از خروج ترامپ از برجام، ژاپن مایل است نقش پررنگ تری در این زمینه داشته باشند،چرا که روابط خوبی با آمریکا و ایران دارد،لذا قصد دارد از طریق میانجی گری تأثیر مثبت خود را در منطقه نشان دهد.

وی با بیان اینکه باید واقع بین بود و نباید انتظار معجزه از این سفر داشت، افزود: البته هنوز صحبت از میانجی گری برای ژاپن بسیار زود است،اما اینکه بتواند حرفهای ما را بشنود و به آمریکا انتقال دهد و پیشنهادات میانه ای مطرح شود؛ ممکن است موثر باشد.اما نمی توان انتظار داشت بعداز سفر روحانی به ژاپن اتفاق خاصی به خصوص در کوتاه مدت بیفتد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بااشاره به رقابت ژاپن با فرانسه برای ایفای نقش واسطه، تصریح کرد: البته ژاپن در این زمینه رقابتی هم با فرانسه دارد که در سازمان ملل متحد و اجلاس سران گروه بیست خود را نشان داد؛ جمهوری اسلامی راه مذاکره را نبسته است و ورود آمریکا به چرخه گروه 1+5 مهم است و باید به حالت قبل برگردد تا در قالب این موضوع مذاکره ادامه یابد.

عناوین برگزیده