تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۷۴۴۵۹
سرویس خبر : محیط زیست
شرفی عنوان کرد:

اهواز و آبادان همچنان غرق در آب هستند

می متالز - نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از بحران فقط کنسرو و پتو دادن به مردمی که کل زندگی‌ خود را از دست داده‌اند کارساز و منطقی نیست.
اهواز و آبادان همچنان غرق در آب هستند

به گزارش می متالز، غلامرضا شرفی در خصوص آب گرفتگی شهرهای جنوبی کشور گفت: در تاریخ 15 فرودین 96 دولت مصوبه‌ای را برای تأمین اعتبار به‌ منظور حل مشکلات اساسی استان خوزستان به‌ ویژه بحث فاضلاب داشت اما متأسفانه حدود دو سال و نیم از این تاریخ گذشته و اقدام عملی صورت نگرفته است؛ زمانی که مصوبه‌ای فقط روی کاغذ بماند بدون شک خسارات جانی و مالی زیادی در پی‌خواهد داشت.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: بارندگی در چند روز اخیر در شهرهای خوزستان، آبادان، کارون و...  باعث شده زندگی افراد جنوب کشور فلج شود؛ در اهواز بیش با از ۷۰ میلیمتر و آبادان بیش از ۱۱۴ میلیمتر بارندگی مواجه بودیم، که هر ساله اتفاق می‌افتد و مدیران این مناطق توانایی مقابله با اتفاقات سطحی این‌چنینی را نداشته و بی‌توجهی به مصوبات تصویب شده باعث بروز مشکلات جبران ناپذیر در چند روز گذشته شده است. سوء مدیریت‌ها باعث شده تا در پی بارش، آب فاضلاب وارد شهر شده و مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کند؛ دولت باید با جدیت مصوبه خود را که حل مسئله فاضلاب و برق استان‌های جنوبی است دنبال کند.

شیوع بیماری در مناطق جنوبی کشور

وی در ادامه تاکید کرد: اهواز، خوزستان و آبادان در چند روز گذشته غرق در آب هستند در برخی از مناطق مثل حمیدیه، کوت عبدا... و حاشیه این شهرها مردم تا کمر در غرق آبند و مشکلات فاضلاب این شهرها ماجرا را بحرانی‌تر از قابل کرده است، بالا آمدن آب فاضلاب عامل شیوع بیماری در این مناطق شده است.

شرفی تصریح کرد: بارندگی شدید در مناطق باعث نم‌کشی منازل شده این حجم از آب به شدت به خانه‌های مردم آسیب زده و در خانه‌هایی که پارکینگ آن‌ها در طبقه اول است خودروهای مردم به زیر آب رفته‌اند؛ این در حالی است که امکانات کنونی ما برای این حجم از آب مناسب نیست و شرایط وخیمی در مناطق جنوبی کشور حاکم است.

گلایه مندی مردم از عملکرد مسوولان

نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: هنوز با گذشت چند ماه از سیل نوروز آثار آن بر در و دیوارهای شهرهای جنوبی باقی مانده با گذشت چند ماه نه تنها این مناطق درست نشده، امروز شاهد تخریبی دیگر توسط تغییر شرایط اقلیمی هستیم و این عملکرد چند ماهه جای تامل دارد که چرا مدیران حل مشکلات اهالی جنوب را در حد صحبت و نشست خبری می‌بینند ودریغ از عکس العملی موثر در راستای کاهش مشکلات مناطق جنوبی کشور، فاضلاب مناطق جنوبی کشور دچار مشکل است، آنها ظرفیت مناسب برای تخلیه باران‌های سیل‌آسای جنوب کشور را ندارند در بازدیدی که از مناطق غرق در سیل داشتیم مردم با مشکلات بهداشتی و درمانی مواجه هستند، اکثر خانه‌ها غرق در آب شده و فاضلاب به منازل آنها هجوم آورده، بیشتر آنها در فصل سرما با مشکل اسکان هم مواجه هستند این حجم از بی‌توجهی به شرایط مردم باعث گلایه مندی آنها از مسوولان است .

انتظار بی‌تفاوتی مسوولان در شرایط بحرانی را نداریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: این مشکل تنها برای امسال نیست هر ساله ما با این مشکل مواجه هستیم نمی‌توانیم بگوییم غیر قابل پیش بینی بوده تا سرپوشی برای عملکرد نامناسب مدیران شهری باشیم، شهرهای جنوبی به خیلج فارس نزدیک هستند پس انتظار چنین باران‌های را داشتیم اما انتظار بی‌تفاوتی مسوولان در شرایط بحرانی نداریم.

آب شهرهای جنوبی را در خود بلعید

شرفی در ادامه تصریح کرد: آوردن پمپ‌های تخلیه آب، تعمیر پمپ‌های سوخته و استاندارد فاضلاب‌های تخلیه آب همه و همه از اقداماتی بود که باید در راستای جلوگیری از چنین اتفاقی پیش بینی می‌شد اما تاکنون نشده است، حتی در جلسه‌ای که چند هفته قبل در جهت جلوگیری از چنین مشکلی تشکیل شد همه موارد عنوان شد اما دریغ از یک عکس العمل موثر تا جایی که بیشتر مناطق این شهرها از جمله کوت عبدالله، حمیدیه،  کارون، آیت ا… کاشانی و... را آب در خود بلعید، مسئولان چه زمانی قرار است به فکر مشکلات مردم کشور باشند؛ بعد از بحران فقط کنسرو و پتو دادن به مردمی که کل زندگی‌ خود را از دست داده‌اند کارساز و منطقی نیست .

شهرهای جنوبی قربانی ناکارآمدی مسوولان

وی در ادامه افزود: هر ساله شورای شهر، شهرداری را به قدرت می‌رساند بعد از گذشت چند ماه بدون کوچکترین باز خواستی از سمتش برکنار می‌کنند و تا شهرداری دیگری بدون عملکرد مثبتی در راستای حل مشکلات شهری مناطق جنوبی کشور، ناکارآمدی هریک آنها نتیجه‌ای جز پروژه‌های ناتمام و هزینه‌‍‌های زیادی بر روی دوش دولت نداشته است. هریک از شهردارها بدون توجه به مشکلات زیرساختی روی پروژه‌ای کم کارآمد یا نا کارآمد توجه کرده تا در شرایط این چنینی شاهد مردم بی‌خانمان در سرمای زمستان هستیم. زمانی که سخن از توسعه می‌شود منظور ترویج آبادانی آبادی‌هاست، نه بیهوده خرج کردن بودجه کشور در مناطقی که می‌دانید نتیجه و بازخورد مثبتی نخواهد داشت.

شرفی تاکید کرد: شهرداری‌ها مناطق جنوب کشور بدون برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی اقدام به اجرای طرح هایی می‌کنند که مورد استفاده مردم نیست در صورتی که بسیاری از زیرساخت‌های در این مناطق مثل فاضلاب، آب شرب شهری نیازمند بررسی و بازسازی هستند؛ در این بین نظارتی در کاهش چنین معضلاتی هم وجود ندارد؛ از وزارت کشور و نیرو درخواست داریم به مشکلات شهرهای جنوبی کشور از جمله آبادان، خرمشهر، و اهواز رسیدگی کنند رنجی که مردمی که در حاشیه کشور تحمل می‌کنند در سرما و گرما غیر قابل جبران است.

عناوین برگزیده