به گزارش می متالز، مدتی است که دوباره صحبت درباره ورود برندهای جدید چینی به بازار ایران میشود. هرچند که این خودروها توانستهاند تا حدودی بازار را تصاحب کنند و نظر عموم نیز نسبت به آنها تا حدودی تغییر کرده است. اما همچنان ابهاماتی در خرید خودروهای چینی به خصوص برندهای جدید و نوظهور وجود دارد. در این رابطه گفت و گویی با فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را میخوانید.
زاوه درباره ورود برندهای جدید چینی به ایران اظهار کرد: ابتدا باید گفت که تا چند وقت دیگر یک الی ۲ شرکت دیگر به برندهای چینی بازار ایران اضافه میشوند اما حجم کار آنها به حدی نیست که بتواند در بازار تاثیر به سزایی بگذارد. نکته دوم این است که شرکتهای حاضر در ایران به صورت SKD کار میکنند یعنی خودروی مورد نظر عمق ساخت داخل بالایی ندارد. در نیتجه این شرکتها به نحوی در حال دور زدن قانون منع واردات خودرو هستند.
وی ادامه داد: به طور کلی نمیتوان روی برندهای جدید چینی حساب باز کرد. در مورد خرید این خودروها، بازار تصمیم خود را میگیرد اما بیشتر چینیها دچار مشکلات عدیده در زمینه خدمات پس از فروش هستند. تیراژ تولید این خودروها بسیار پایین است و حتی واردات نیز برای آنها صرف نمیکند چه برسد که بخواهیم در مورد تولید آنها صحبت کنیم.
زاوه در پایان گفت: درحالحاضر همکاری ما با کشورهای خارجی تنها به چین محدود شده که این مورد هم خیلی گسترده نیست. این که فکر کنیم کشوری مانند روسیه جلوی امریکا میایستد تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو به ایران بدهد تا حدودی خوش خیالی است؛ نه از این باب که روسیه از امریکا میترسد بلکه به این دلیل که میتواند نفع بزرگتری را از امریکا ببرد. به همین دلیل شرکتها از ایران حمایت نمیکنند ضمن این که آنها به شدت وابسته به سیستم دلاری هستند. اگر سیستم دلاری را از شرکتها بگیریم فلج خواهند شد. به طور کلی نباید به قضایایی مانند همکاری با سایر کشورها در زمینه خودرو خوشبین بود.