تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۷۵۰۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد

می متالز - امروز سیر صعودی و بیش از ۶ هزار واحدی شاخص با نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و در نتیجه چند عامل و شایعه روبرو شد و فتح کانال های جدیدی برای نیم ساعت هم دوام نیاورد.
چند عامل و شایعه که موجب نوسان ناگهانی و شدید قیمت ها و شاخص شد

به گزارش می متالز، بازار سهام امروز هم مانند روزهای قبل با سیر صعودی قیمت ها و متغیرهای اصلی معاملات شروع کرد و با افزایش بیش از 6 هزار واحدی شاخص در نیمه اول معاملات ، نگاه ها و پول های بیشتر و جدیدتری جذب بازار سهام شد اما در نیمه دوم زمان داد و ستد و در عرض چند دقیقه، بورس چهره دیگری را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، شاخص بورس به مدد افزایش قیمت سهام شرکت های بزرگ و صادراتی صنایع معدنی، فلزی، پتروپالایشی و ... و اضافه کردن بیش از 6 هزار واحدی از کانال 362 هزار تایی هم رد شده بود اما نه تنها قادر به حفظ این کانال نشد بلکه با ریزش بیش از 3 هزار واحدی در کمتر از 40 دقیقه روبرو شد و به میانه کانال 359 هزار تایی نزول کرد.

در حالی رویداد خاصی در حوزه سیاسی و اقتصادی و قیمت دلار رخ نداده که این تغییر ناگهانی برای اکثر فعالان غیر قابل پیش بینی بود و با دربرگیری قابل توجه که منجر به تبدیل صف های خرید به صف های فروش و رشد 5 درصدی به کاهش 5 درصدی قیمت سهام اغلب شرکت ها منتج شد ناشی از چند عامل و شایعه بود.

عامل اول که به اعتقاد اکثر کارشناسان از تکیه گاه منطقی تر اما زودتری برخوردار است، نزدیک شدن شاخص به خط مقاومت مهم 365 تا 370 هزار واحدی و لزوم اصلاح بود که می توانست این اصلاح از فردا و یا با اضافه شدن دو سه هزار واحد شروع شود اما زودتر از موعد رخ داد.

عامل بعدی، اقدام برخی نوسان گیران برای شناسایی سود در بهترین حالت ممکن بود که منجر به شکل گیری موجی هر چند با محدوده اندک شد اما دست به دست شدن شایعه شهادت یک سردار سپاه در حمله اسرائیل به سوریه، زمینه افزایش این محدوده را فراهم کرد و با رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران بیشتری تلاقی یافت.

در این بین شایعه ای عجیب و طنزگونه هم، نمک هیجان سرمایه گذاران مخصوصا" لشکر کم دانش تازه واردان را دو صد چندان کرد که مربوط به اعلام شایعه ایی سراسر دورغ مبنی بر تعطیلی بورس به دلیل آلودگی هوای تهران و آخرین مهلت خرید و فروش بود که از سوی برخی کانال ها هم بازنشر داده شد !

با این اوصاف، هرچند بعد از حدود یک ربع از فشار فروش های سنگین کاسته شد و اغلب سهام ارزنده با رویه بهتری در عرضه و تقاضا مواجه شدند اما در این موج، باز هم سهامداران عجول با اقدام به فروش و حضور در صف های فروش آن هم با 5 درصد منفی، زمینه خرید سهام ارزنده و مخصوصا" دارای صف خرید را برای سرمایه گذاران حرفه ایی و ریسک پذیر فراهم کردند.

با این همه، برآورد اکثر کارشناسان و تحلیل گران این است که روزهای خوش بورس همچنان ادامه دار خواهد بود و شاخص بعد از اصلاح زود رس بار دیگر بادر مدار صعودی قرار خواهد گرفت و کانال تازه و بالاتری رو فتح خواهد کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده