به گزارش می متالز، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودرو سازان درباره دلیل تکمیل ظرفیت سریع پیش فروشها اظهار کرد: علت تکمیل ظرفیت سریع در پیش فروشهای خودروسازان به سرکوبهای مالی بازمیگردد. در واقع اجازه فروش خودروها در حاشیه بازار داده نمیشود. پایین ترین قیمت خودرو صفر کیلومتر مربوط به پراید است که دربازار با قیمت ۵۰ میلیون تومانی به فروش میرسد اما گفته میشود که آن را ۳۷ میلیون تومان بفروشیم که همین منجر به ایجاد رانت میشود. البته شرایطی نیز برای جلوگیری از ورود دلالان گذاشته شده اما باز هم خودرو به دست مردم نمیرسد.
وی ادامه داد: باید از تجربه دهه ۷۰ استفاده کرد و اجازه داده شود تا خودروها در حاشیه بازار به فروش برسد. هم اکنون در جامعه ۲هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان وجود دارد بنابراین زمانی که ثبت نامها آغاز میشود افراد حجوم میآوردند. با فروش در حاشیه بازار ۸۰ درصد افراد و دلالان کنار میروند چرا که سودی گیر آنها نمیآید. این نکته را باید گفت که چون تقاضا کم میشود قیمت بازار نیز پایین میآید.
نعمت بخش در مورد میزان خودروهایی که در این طرحها به فروش میرسند گفت: خودروسازان مجوز کلی از کمیته خودرو گرفتند تا با توجه به تعهدات خود تعدادی را نیز فروش فوری کنند. مجموع تعهدات ایران خودرو و سایپا ۷۰۰ هزار دستگاه است. شرکتها به عنوان مثال اگر در یک روز ۲هزار دستگاه تولید کنند ۲۰ درصد آن را میتوانند به صورت فروش فوری انجام دهند. در مورد آمار خودروهای کف پارکینگ، تعداد به شدت کم شده و طبق صحبتهای اخیر این تعداد برای سایپا به صفر رسیده و برای ایرانخودرو نیز در حال تمام شدن است.
دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد: خودروسازان باید اطلاعات مرتبط با خودرو را به صورت دقیق در پیش فروشها درج کنند. قاعدتا باید وقتی قراردادی امضا میشود باید تمام مشخصات را اعلام کنند. از لحاظ زمان تحویل و دیرکرد مردم حق اعتراض دارند و بر اساس قانون حمایت از مصرف کنندگان اگر سود مشارکت ۱۸ درصد باشد در صورت تاخیر، علاوه بر ۱۸ درصد سالی ۱۲ درصد نیز باید داده شود.