تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۵
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۷۵۴۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سقوط آرامکو به پنجمین روز رسید

می متالز - ارزش سهام شرکت سعودی آرامکو عربستان برای پنجمین روز کاری با افت پیاپی همراه شد و در یک قدمی قیمت عرضه اولیه معامله شد.
سقوط آرامکو به پنجمین روز رسید

به گزارش می متالز، قیمت سهام غول نفتی آرامکو که در روز گذشته با افت چشمگیری همراه شده بود و چهارمین روز افت پیاپی خود را به ثبت می رساند، امروز نیز با افت شدیدی رو به رو و وارد پنجمین روز منفی شد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر سهم آرامکو که در روز عرضه اولیه معادل ۳۲ ریال سعودی (۸.۵ دلار آمریکا) معامله شده بود، در داد و ستد امروز و در پنجمین روز افت پیاپی، در بازار ریاض با کاهش ۰.۵ درصدی به ۳۵.۴ دلار رسیده است.

در زمان عرضه سهام شرکت آرامکو، سرمایه گذاران خارجی با اشاره به قیمت‌گذاری بسیار بالا و همچنین نگرانی درباره مسائلی همچون مدیریت و خطرهای ژئوپولتیک، از مشارکت در خرید این سهام خودداری کردند. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران سعودی مهم‌ترین خریداران سهام آرامکو را تشکیل دادند.

ریاض پیش از این امید داشت پنج درصد از سهام آرامکو را در بورس های داخلی و بین‌المللی به فروش رساند اما این امید در بحبوحه بحث بر سر ارزش آرامکو و مکان خارجی فروش سهام آن از میان رفت.

محمد بن سلمان که چهار سال پیش ایده فروش سهام آرامکو را مطرح کرد، قصد داشت تا میلیاردها دلار از فروش سهام این شرکت را برای سرمایه گذاری در صنایع غیرنفتی و اشتغالزایی هزینه کند در حالی که عدم استقبال از سهام این شرکت، بن سلمان را نسبت به تأمین مالی از این پروژه ناامید کرد.

شرکت آرامکو، مسئولیت ۹۹درصد از ذخائر نفت خام عربستان سعودی را بر عهده دارد. این شرکت، مالک اصلی میدان نفتی غوار است که بزرگترین میدان نفتی جهان به‌شمار می ‌آید. ۹۹ درصد از ذخائر نفت خام عربستان که در حدود ۲۵۹ میلیارد بشکه (در حدود یک چهارم مجموع ذخائر نفت فعلی جهان) است نزدیک به ۱۲ برابر ذخائر نفتی ایالات متحده آمریکا است. همچنین دارای ۲۷۹ هزار میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی است.

عناوین برگزیده