تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۷۶۰۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
چشم‌انداز بازار فلزات در سال 2020؛

سال طلایی 2019 ممکن است برای معدن‌کاران طلا تکرار نشود

می متالز - به دلیل هم‌بستگی زیاد با چرخه اقتصادی، به فلز سرخ «دکتر مس» گفته می‌شود؛ مس می‌تواند در تجارت جهانی سال 2020 بدرخشد زیرا بیشتر تحلیل‌گران این صنعت انتظار صعود این فلز را با بهبود تقاضای جهانی دارند.
سال طلایی 2019 ممکن است برای معدن‌کاران طلا تکرار نشود

به گزارش می متالز و به نقل از Bloomberg، معدن‌کاران طلا در سال 2019 به دلیل انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و با افزایش تنش ژئوپولتیک با چین، سال بسیار خوبی داشتند. اما نگرانی از کاهش تقاضای جهانی ناشی از تهدیدهای تجاری، معدن‌کاران فلزات پایه به سختی توانستند سال را به پایان برسانند.

این در حالی است که این اوضاع ممکن است سال بعد وارونه شود؛ طبق برخی تحلیل‌ها، مس آماده صعود است. کاهش سطح موجودی مس، موقعیت فروش بالا، محدودیت عرضه و تقاضای بهتر در حال زمینه‌سازی برای بازیابی فلز سرخ هستند. تحلیل‌گران این بازیابی را بیشتر مدیون رشد قوی در خارج از چین می‌دانند و همچنین انتظار بهبود اقتصاد جهانی را دارند.

تاریخ نشان داده است که شرکت‌های معدنی فلزات پایه اغلب پس از عملکرد قوی فلزات گران‌بها، خود را به سطح ارزش سهام طلا رسانده‌اند. در سال 2016 «شاخص جهانی وزن معادل فلزات پایه» در S&P بورس تورنتو عملکرد ضعیف‌تری نسبت به «شاخص جهانی وزن معادل طلا» داشت، اما تا پایان سال 2017 برابر شد. اگر چشم‌انداز مس تحلیل‌گران برای سال 2020 درست باشد، روندی مشابه به زودی رخ خواهد داد.

در ادامه گزارش، تحلیل‌های مؤسسات مختلف در خصوص فلزات و معدن برای سال 2020 آورده شده است.

شرکت خدمات مالی Jefferies

این شرکت انتظار بیشترین رشد را برای معدن‌کاران مس در سال 2020 دارد زیرا عرضه فعلی حتی برای یک دوره بازیابی بسیار کوچک تقاضا کافی نیست. به گفته تحلیل‌گران Jefferies، شرکت‌های فری‌پورت مک‌موران، فرست کوانتوم و گلنکور بیشترین سود را از بازیابی قیمت مس خواهند برد. همچنین برخی شرکت‌های معدنی سنگ آهن مانند انگلو امریکن، واله و ریو تینتو نیز با رسیدن قیمت به قله 100 دلار بر تن در آینده کوتاه‌مدت، عملکرد خوبی خواهند داشت. این مؤسسه انتظار کمترین رشد را برای طلا دارد.

موسسه سرمایه‌گذاری و خدمات مالی Goldman Sachs

تحلیل‌گران تیم کامودیتی این شرکت نیز انتظار بیشترین رشد را برای مس در سال 2020 دارند. تقاضای مس چین به دلیل عملکرد ضعیف شبکه برق، ساخت‌وساز و حمل‌ونقل کاهش داشته است، اما این اوضاع در سال 2020 تغییر خواهد کرد. پروژه‌های ساختمانی زیادی در دو سال آینده تکمیل خواهد شد که ادامه روند مثبت بخش ساختمان از ماه آگوست است و سرمایه‌گذاری در شبکه برق نیز با مشوق‌های زیرساخت دولت چین در 3ماهه نخست 2020 افزایش خوبی خواهد داشت. اما طلا نیز همچنان ارزش استراتژیک خود را حفظ می‌کند.

شرکت خدمات مالی و بانکی Citi

این شرکت بیشترین انتظار رشد را برای آلومینا، مس و زغال‌سنگ کک‌شو در سال 2020 دارد، اما در خصوص روی و سنگ آهن روند منفی پیش‌بینی می‌کند. تحلیل‌گران Citi معتقد هستند که کامودیتی‌ها به دلیل رشد جهانی نسبتا بهتر به خصوص در بازارهای نوظهور، رشد خواهند داشت. نظر تیم کامودیتی این شرکت در خصوص بازار طلا طی آینده میان‌مدت نیز مثبت هستند.

بانک و شرکت خدمات مالی Morgan Stanley

تیم کامودیتی این شرکت افزایش نسبی تقاضا در سال 2020 را پیش‌بینی کرده است و دلیل اصلی آن را چرخه بازیابی کوچک تا پایان سال ذکر کرده است. دیدگاه این شرکت در خصوص بخش معدن آمریکای شمالی و به خصوص مس همچنان مثبت است. وقفه‌های احتمالی تولیدی از شرکت‌های فری‌پورت مک‌موران و تِک بهترین عوامل برای ایجاد جو مثبت در بازار مس خواهند بود. چشم‌انداز تیم کامودیتی مورگان استنلی در خصوص آلومینیوم و آلومینا منفی است، اما تحلیل‌گران اوراق بهادار این شرکت معتقدند سهام شرکت آلکوا در سال 2020 رشد خواهد داشت. همچنین با افزایش تقاضای زغال‌سنگ متالورژیکی در خارج از چین، قیمت این ماده نیز افزایش خواهد یافت. طبق تحلیل این شرکت، کبالت و مس بیشترین رشد و سنگ آهن، لیتیوم و روی کمترین رشد را خواهند داشت.

بانک و خدمات مالی Bank of America

طبق تحلیل این شرکت، در سال 2020 مواد اولیه به واسطه چرخه افزایش موجودی انبار شرکت‌ها، تسهیل سیاست‌های فدرال رزرو و توافق تجاری موقت با چین رشد خواهند داشت که موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری جهت امنیت در برابر تورم خواهد بود. این شرکت برای قیمت مس و نیکل در سال 2020 بازیابی پیش‌بینی می‌کند، اما چشم‌انداز آن‌ها برای طلا و فلزات گران‌بها محتاطانه‌تر است.

عناوین برگزیده