تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۷۶۰۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون استاندار زنجان:

فعالیت گمرک، شاخصی برای معرفی وضعیت رونق اقتصادی است

می متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: برخی سازمان‌ها مانند گمرک نه تنها خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند بلکه شاخصی برای معرفی و نشان دادن وضعیت دیگر سازمان‌ها در کسب و کار و رونق اقتصادی هستند.
فعالیت گمرک، شاخصی برای معرفی وضعیت رونق اقتصادی است

به گزارش می متالز، فرامرز نیک‌سرشت روز شنبه در آیین تودیع و معارفه مدیران کل گمرک استان زنجان در بیان اهمیت این دستگاه، اظهار داشت: شعار گمرک در اقتصاد برتر دنیا مانند آمریکا «ورود و خروج تمام کالاها به‌اتفاق آزاد؛ به جز اسلحه، مواد مخدر و پول نقد» است که نشان می‌دهد گمرک، نبض اقتصادی آن کشور محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: قانون گمرک در کشوری مانند کانادا ۱۱۰ سال قوام داشته و بعد از آن تغییر یافته زیرا تکلیف همه در آن مشخص شده است.

نیک‌سرشت تصریح کرد: تغییرات خوبی در کشور اتفاق افتاده و تلاش‌ها در پی بالا آمدن سرعت و سلامت است.

وی تاکید کرد: سرعت و سلامت باید با هم پیش بروند و نباید همدیگر را با وقفه مواجه کنند.

معاون استاندار زنجان با بیان اینکه هر اتفاقی در کشور توسط نیروی انسان می‌افتد، گفت: نگاه، اعتقاد و باور تمام مدیران ثبت و ضبط شده و وجدان عمومی جامعه با ذکاوت و زیرکی آن را رصد می‌کند.

وی اظهار داشت: تصمیم مدیران در راس برای تغییر مدیرکل گمرک استان مبتنی بر منطق و استدلال بوده اما حضور نیافتن مدیرکل قبلی در این مراسم، نشان می‌دهد که نظر ایشان جلب نشده که به‌یقین مدیران از ایشان دلجویی می‌کنند.

نیک‌سرشت ابراز کرد: امیدواریم مسیر صعودی استان در رشد اقتصادی با جابه‌جایی‌ها ادامه داشته باشد.

استان زنجان، رتبه سوم فضای کسب و کار را دارد

مدیرکل و رییس شورای هماهنگی واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان زنجان نیز با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا در حال تقویت اقتصاد خود هستند، گفت: بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ بانک جهانی، ایران از لحاظ بهبود فضای کسب و کار، رتبه ۱۲۱ در بین ۱۹۰ کشور را داشته و استان زنجان در این شاخص، رتبه سوم کشور را دارد.

ابوالفضل عباسچیان، تجارت فرا مرزی را یکی از مولفه‌های ارزیابی شاخص فضای کسب و کار خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به پنجره واحدی که در گمرک کشور شکل گرفته، رتبه ایران از ۱۶۶ به ۱۲۱ دنیا رسیده است.

وی افزود: رتبه کسب و کار استان زنجان نیز از ۲۲ به ۱۳ و در ادامه به رتبه سوم کشور رسیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان با بیان اینکه کاهش زمان و کاهش هزینه، ۲ مقوله ارتباط با گمرک است که باید به آن توجه کنیم، گفت: توانسته‌ایم زمان را ۴۶ درصد در صادرات و ۳۹ درصد در واردات، کاهش دهیم.

وی افزود: هزینه‌ها را نیز ۳۱ درصد در صادرات و ۱۲ درصد در واردات کاهش داده‌ایم.

عباسچیان با اشاره تجارت فرامرزی استان در سال گذشته، گفت: ارزش صادرات استان در سال گذشته ۵۳۸ میلیون دلار بود که ۶۱ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافت و ارزش واردات نیز ۳۰۸ میلیون دلار بود که ۶.۵ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: سهم استان زنجان از واردات کشور ۰.۷۲ درصد و از صادرات ۱.۲ درصد در سال ۹۷ بود.

عباسچیان اظهار داشت: در هشت ماهه سال جاری نیز ۲۰۲ هزار تُن کالا از استان زنجان صادر شده که ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دارد.

وی افزود: واردات استان زنجان نیز طی این مدت ۳۸۴ هزار تُن است که ۱۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد دارد.

این مسؤول گفت: ارزش هر تُن کالای صادراتی استان زنجان ۲ هزار و ۶۲۷ دلار و در کشور ۳۷۸ دلار و ارزش هر تُن کالای وارداتی در استان ۸۰۱ و در کشور یک هزار و ۳۳۰ دلار است که نشان می‌دهد بیش از ۹۵ درصد واردات استان زنجان مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خط تولید است.

گمرک زنجان در تمام رویه‌ها فعال است

معاون امور گمرکی اداره کل گمرک استان زنجان نیز گفت: گمرک استان زنجان برخلاف گمرک‌های مرزی، اسم ندارد اما به درصد عظیمی از استان زنجان خدمات و سرویس ارائه می‌دهد.

عبدالرضا کشاورز اظهار داشت: با توجه به دستورالعمل گمرک کشور، دغدغه خاطر ما در گمرک استان این است که آنچه در توان داریم برای تولید و صادرات، کمک کرده و به تسهیل امور کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به‌رغم تمام مشکلات، تمام رویه‌ها بدون وقفه در گمرک استان زنجان فعال است.

کشاورز افزود: ایستگاه راه‌آهن بناب، راه‌اندازی شده و برای جلوگیری از مراجعه حجاج به سایر استان‌ها نیز خدمات لازم را در فرودگاه زنجان ارائه می‌شود.

وی ابراز کرد: بزرگترین مشکل گمرک استان زنجان، کمبود نیرو است که امیدواریم با مساعدت مسؤولان مرتفع شود.

از واحدهای تولیدی صادرات‌محور حمایت می‌شود

سرپرست جدید اداره کل گمرک استان زنجان نیز گفت: حمایت از تولید و واحدهای تولیدی صادرات‌محور در دستور کار این اداره کل قرار می‌گیرد.

میرهاشم سیداحمدی اظهار داشت: ما به دنبال تبصره‌ای هستیم تا به‌حتم بتوانیم کار را انجام داده و از واحدهای صادرات‌محور حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم محصولات و تولیدات استان زنجان که از گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شوند را نیز به گمرک استان زنجان منتقل کنیم تا ضمن صادرات از گمرک این استان در رشد میزان صادرات و تراز تجاری نیز موثر باشد.

سیداحمدی با ابراز خرسندی از حضور برای سومین دوره در استان زنجان، گفت: اولین بار در مرداد سال ۸۱ به مدت چهار سال در زنجان خدمت کرده‌ام و شهریور سال ۸۹ نیز برای بار دوم آمدم.

وی افزود: رویه، همان رویه قبلی اما با سرعت و جدید خواهد بود.

در پایان این مراسم، میرهاشم سیداحمدی به عنوان سرپرست گمرک استان زنجان معرفی و از خدمات حمید احمدی مدیرکل قبلی این دستگاه تقدیر شد.

عناوین برگزیده