تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۷۶۳۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نصب شتاب نگارها در مجموعه های صنعتی نقش مهمی در عملکرد لرزه ای سازه ها دارد

می متالز - مدیر شبکه ملی شتاب نگاری کشور با اشاره به نصب نخستین دستگاه شتاب نگار در اولین مجموعه صنعتی کشور در مجتمع‌ مس سرچشمه، گفت: نصب این دستگاه ها نقش مهمی در بهبود عملکرد لرزه ای سازه ها خواهد داشت.
نصب شتاب نگارها در مجموعه های صنعتی نقش مهمی در عملکرد لرزه ای سازه ها دارد

به گزارش می متالز، اسماعیل فرزانگان (۴ دی) در آیین رونمایی از نخستین دستگاه‌ نسل جدید شتاب نگار صنایع کشور در مجتمع مس سرچشمه در محل سالن کنفرانس معاونت مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع سرچشمه بیان کرد: خوشحالیم‌ که نخستین دستگاه شتاب نگار در اولین مجموعه صنعتی کشور در مجتمع‌ مس سرچشمه راه اندازی و نصب شد و  صنایع دیگر استان از جمله گل گهر سیرجان و غیره هم به این سیستم‌ مجهز می شوند که مسلما نصب این دستگاه ها نقش مهمی در بهبود عملکرد لرزه ای سازه ها خواهد داشت.

مدیر شبکه ملی شتاب نگاری کشور تصریح کرد: استان کرمان دارای صنایع زیادی است و این استان از نظر لرزه خیزی برای ما اهمیت دارد در برخی جاهای‌ این استان از جمله کوهبنان، سبزه وار و دیگر مناطق ده ها گسل کوچک و بزرگ وجود دارد که بیش از ۶ ریشتر شدت لرزه ای دارند.
فرزانگان‌‌ تصریح کرد: در حال حاضر ۶۷ ایستگاه شتاب نگاری در استان کرمان وجود دارد که با راه اندازی ۳ دستگاه در مجتمع مس سرچشمه، رفسنجان و کشکوئیه این‌ آمار به ۷۰ دستگاه افزایش یافته و قرار است تا پایان سال آینده ۳۰ دستگاه نسل جدید شتاب نگاری دیگر در استان کرمان نصب و راه اندازی شود‌.

مجید فصیحی هرندی، فرماندار رفسنجان هم در این آئین بیان کرد: رفسنجان بین دو گسل انار و داوران قرار دارد و اخیرا هم زلزله هایی داشتیم‌ اما خوشبختانه منجر به آسیب های جدی نشدند.

وی افزود: در رفسنجان دستگاه شتاب نگار نسل قدیم داریم که می توان به عنوان آثار موزه ای از آن استفاده کرد.
فصیحی هرندی خاطرنشان کرد: زمین ها در رفسنجان به دلیل برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، فرونشست کرده که تقاضا داریم برای این مهم راه حلی گرفته شود.

۵۰۰ دستگاه شتاب نگار در کشور در حال نصب است

مهدی جاودانی، معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان هم گفت: ۵۰۰ دستگاه شتاب نگار نسل جدید در کشور در حال نصب است.

وی با بیان اینکه با نصب این دستگاه، آئین و مقررات ساخت و ساز ساختمان‌ ها ارتقاء می یابد،  ادامه داد: در مجتمع مس سرچشمه با نصب این دستگاه می توان مقاوم سازی تجهیزات، سازه های ساختمانی و غیره را انجام داد که موثر است.
جاودانی تصریح کرد: این مقاوم سازی ها در راستای جلوگیری از حوادث احتمالی در بروز رویدادهای طبیعی و انفجارها در مجتمع مس سرچشمه مفید و موثر خواهد بود.

عناوین برگزیده