به گزارش می متالز، داوود کریمی عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو، در نشستی خبری افزود: چهار عامل اساسی شامل خودروهای سنگین با سهم ۲۰ درصدی، موتورسیکلتها، خودروهای سبک و وانتبارها با سهم ۳۵ درصدی و عوامل آلاینده ثابت همچون کارخانهها و موتورخانهها در شکلگیری آلودگی هوا نقش دارند. وی گفت: وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت (محمد شریعتمداری) در بخشنامهای اعلام کرد خودروسازان نباید در مقابل تولید محصول، خودرویی را از رده خارج کنند، که اقدامی غیرکارشناسی بود.
کریمی ادامه داد: طبق اعلام معاون سازمان حفاظت محیطزیست، شهر تهران ۶/ ۲ میلیارد دلار ظرف ۱۰ ماه سال ۹۸ از آلودگی هوا خسارت دیده و این در حالی است که اگر ظرف ۱۰ سال گذشته اسقاط را جدی میگرفتیم، هماکنون خودروی فرسودهای در کشور تردد نمیکرد. در این نشست یدالله مرتضوی دیگر عضو هیاتمدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو نیز گفت: حدود هشت میلیون موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که ۹۰ درصد آنها کاربراتوری هستند. وی اعلام کرد: تا سال ۱۴۰۴، هشت میلیون خودروی فرسوده خواهیم داشت. مرتضوی ادامه داد: طبق اعلام وزارت صمت، هر مرکز امکان اسقاط یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در سال را دارد که این ظرفیت هیچگاه مقرر نشده و حداکثر اسقاط خودرو در یک سال ۲۵۰هزار دستگاه بوده است.