به گزارش می متالز، مهرماه (سوم مهر) امسال بود که شهرام آدم نژاد از توافق برای اتصال شبکه سراسری ریلی ایران و ترکیه و جابهجایی یک میلیون تن بار در سال خبر داد و اظهار کرد: بین ایران و ترکیه توافقات لازم صورت گرفته تا یک میلیون تن بار در سال بین دو کشور جابه جا شود.
او افزود: برای مسافر هم اهدافی در نظر گرفتهایم و در چند ماه گذشته شاهد راهاندازی قطار تهران-آنکارا بودیم و هماکنون خط ریلی راهآهن از تهران به آنکارا مسافران بسیاری را به صورت هفتگی جابهجا میکند. اما در آخرین مذاکرات صورت گرفته مقرر شد تا قطار تهران-استانبول را نیز راهاندازی کنیم.
این مقام مسوول اضافه کرد: با توجه به اینکه راهاندازی قطار تهران-استانبول نیازی به اجرای عملیات و زیرساخت ندارد و تنها باید مناسبات اقتصادی آن را تنظیم کنیم، همه تلاشهای صورت گرفته و توافقات انجام شده بر این اساس بوده که تا قبل از پایان امسال قطار تهران-استانبول را نیز راهاندازی کنیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تلاشمان را میکنیم تا به شبکه سراسری ریلی یکدیگر متصل شویم. در حال حاضر که از مرز رازی رد میشویم به دریاچه وان میرسیم و با کشتیهای فریبت باقیمانده مسیر را میتوانیم ادامه دهیم اما در آخرین مذاکرات صورت گرفته طرف ترک محلی را به ما معرفی کرد که با کمتر از ۱۰ کیلومتر ریلگذاری هر دوطرف میتوان ایران و ترکیه را به شبکه ریلی یکدیگر متصل کرد.
وی افزود: در ایران، شمال آذربایجان غربی و در ترکیه گوربلاغ به عنوان دو حلقه مفقوده در اتصال شبکه ریلی سراسری شناسایی شدند. روی نقشه منطقه مورد نظر وضعیت مناسبی برای ریلگذاری دارد اما باید مطالعات آن را انجام دهیم که بر این اساس مقرر شده تا 2 ماه آینده مطالعات مورد نظر به پایان برسد و نتایج آن مشخص شود.
آدم نژاد ادامه داد: اگر مشکلی در اجرای این پروژه وجود نداشته باشد و هردو طرف آن را تایید کند برای اصلاح مسیر و ریلگذاری آن اقدام خواهیم کرد. گرچه نمیتوان بازه زمانی دقیقی برای اجرا و اتمام این پروژه اعلام کرد و همه چیز به مطالعات مهندسی و نتایج آن بستگی دارد اما همه سعیمان را میکنیم تا این کار هر چه سریعتر انجام شود.
قابل ذکر است قطار تهران - آنکارا شانزدهم مرداد ماه امسال راهاندازی شده است.