تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۳
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۷۶۷۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توافق اوراسیا تا سه سال آینده به تجارت آزاد تبدیل می شود

می متالز - این موافقتنامه دو تا سه سال آینده به تجارت آزاد منجر خواهد شد و به یقین بخش خصوصی بیشتر می‌تواند وارد تبادل تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای عضو اتحادیه شود.
توافق اوراسیا تا سه سال آینده به تجارت آزاد تبدیل می شود

به گزارش می متالز، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام اینکه موافقتنامه اوراسیا طی دو تا سه سال آینده به تجارت آزاد تبدیل خواهد شد گفت: این موافقت‌نامه تجاری میان ایران و پنج عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا یعنی روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان منعقد شده است.

زادبوم در ادامه افزود: وقتی موافقتنامه تجارت‌ آزاد میان کشوری با یک منطقه تجاری اتفاق می‌افتد به یقین در بحث تجارت، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و در یک کلام روی حرکت تجاری و اقتصادی کشور تاثیر خواهد گذاشت.

وی گفت: تبادل کالاها میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اغلب از سوی فعالان بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

زادبوم افزود: نکته حائز اهمیت اینکه ایران توانسته در شرایط سخت تحریمی موافقتنامه مزبور را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برقرار کند که جای بسی مباهات دارد. در حال حاضر سطح تبادل تجاری سالانه این اتحادیه با جهان ۸۶۶ میلیارد دلار است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: واردات این اتحادیه در سال بالای ۴۰۰ میلیارد دلار از دنیا است.

زادبوم گفت: سه کشور عضو اتحادیه اوراسیا از قبیل روسیه، قزاقستان و ارمنستان همسایه ایران هستند و سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که عمده این واردات مربوط به روسیه است.

وی گفت: وقتی در فرآیند زمان تجارت آزاد برقرار می‌شود کالاها به راحتی میان ایران و پنج کشور عضو اتحادیه تبادل خواهد شد.

زادبوم با اشاره به اهمیت توافق اوراسیا برای اقتصاد و تجارت کشور، گفت: تبادل آسان و روان‌تر کالا میان ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا موجب افزایش سرمایه‌گذاری متقابل می‌شود.

وی گفت: یکی از فوائد تجارت آزاد میان کشورها آزادسازی سایر بخش‌ها است که می‌تواند اقتصاد این کشورها را حرکت دهد.

زادبوم در پایان گفت: این موافقتنامه دو تا سه سال آینده به تجارت آزاد منجر خواهد شد و به یقین بخش خصوصی بیشتر می‌تواند وارد تبادل تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای عضو اتحادیه شود.

عناوین برگزیده