تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۷۶۸۷۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

مرحله دوم ثبت نام متقاضیان مسکن ملی از نیمه دوم بهمن

می متالز - معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر سازی از آغاز مرحله دوم ثبت نام متقاضیان مسکن ملی از نیمه دوم بهمن خبر داد.
مرحله دوم ثبت نام متقاضیان مسکن ملی از نیمه دوم بهمن

به گزارش می متالز، محمود محمود زاده با اشاره به اینکه در مرحله پالایش افرادی که برای مرحله اول مسکن ملی ثبت نام کرده اند، ریزش زیادی خواهیم داشت، گفت:‌ مرحله اول ثبت‌ نام مسکن ملی در ۳۰ آذر به اتمام رسید و حدود ۲۴۰ هزار نفر ثبت‌ نام کردند که این ۲۴۰ هزار نفر غیر از بافت فرسوده که ۲۰ هزار نفر هستند، در حال پالایش هستند.

وی افزود: این پالایش همانا در سامانه فرم «ج» است که در حقیقت استفاده از تسهیلات دولتی در حوزه زمین و مسکن است، انجام می‌شود و سه پالایش دیگر هم وجود دارد که در حوزه ثبت اسناد، ثبت احوال و سیستم بانکی انجام می شود که این‌ها در دست بررسی است و امیدواریم تا نیمه بهمن نتیجه نهایی پالایش مشخص شود و به واجدین شرایط اطلاع‌ رسانی خواهد شد تا برای طی مراحل ثبت‌ نام مراجعه حضور داشته باشند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آیا خوشبین‌ هستید که طرح اقدام ملی مسکن تا سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد،‌گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که در بحث ساخت مسکن یک بخشی به عنوان تسهیلات است که دولت ارائه می‌کند و یک بخش هم آورده متقاضیان است و در بحث ساخت، طبق تجاربی که در گذشته مثل مسکن مهر وجود داشت، این است که برخی از متقاضیان آورده خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند و این باعث می‌شود که مابقی متقاضیان دچار مشکل در پیشرفت کار شوند.

وی ادامه داد: پس اگر آورده متقاضیان به موقع باشد این پروژه‌ها از لحاظ مهندسی در کمتر از ۲ سال هم قابل انجام است اما این یکی از نکات اصلی است که در جریان اجرای ساخت و تکمیل، بخشی بر عهده متقاضیان و واریز به موقع آورده متقاضیان است.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که در استان تهران چه تعداد ثبت‌ نام داشتیم، گفت: در استان تهران حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی ثبت‌ نام داشتیم که ۲۰ هزار واحد مربوط به شهر غیر از تهران بود و ۵۰ هزار واحد هم در شهرهای جدید و تهران بوده است.

وی ادامه داد: سهمیه استان تهران ۷۰ هزار واحد مسکونی است و در همین حد هم ثبت‌ نام صورت گرفته است. پس ثبت‌ نام به اندازه ظرفیت انجام می‌شود و پس از این که به علت نداشتن شرایط ریزش صورت بگیرد، ثبت‌ نام جدید صورت می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پس آنهایی که واجد شرایط هستند، منتظر بمانند چون احتمالاً از ثبت‌ نام‌های مسکن ملی ریزش خواهد شد؛ به عنوان مثال در برخی از شهرها تعداد زیادی که متأسفانه دارای شرایط نبودند، ثبت‌ نام کردند و باعث طولانی شدن این روند شدند.

خبر دیگری در همین رابطه حاکیست، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و صنعتی سازی باید مکمل یکدیگر باشند، گفت: با این دو کار قدرت خرید متقاضیان مسکن افزایش می‌یابد.

وی گفت: اگر دولت قصد دارد قدرت خرید متقاضیان مسکن را بالا ببرد، باید در کنار پرداخت تسهیلات مناسب مسکن، به صنعتی سازی به گونه ای توجه کند که باعث شود تا ساخت و ساز از آن حالت سنتی سازی خارج شود.رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها با صنعتی سازی سرعت ساخت و ساز به شکل قابل توجهی افزایش یافته بطوری که یک واحد ۱۵ طبقه تنها در طول چند ماه به پایان می‌رسد، تاکید کرد: در سنتی سازی متقاضیان مسکن در انتظار تمام شدن واحدهای مسکونی منتظر نگه داشته می‌شوند. پس با صنعتی سازی این زمان انتظار کاهش می‌یابد و عرضه از تقاضای مسکن فاصله نمی‌گیرد.

وی ادامه داد:به هر حال در کنار بالا بردن سرعت ساخت و ساز، دولت و مجلس باید توجه کنند که پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با نرخ ۲۲ درصد و ۱۸ درصد چاره ساز نخواهد بود و اگر وام ۸۰ میلیون تومانی خرید با نرخ سود ۶ تا ۸ درصد هم پرداخت می‌شود، کارایی خود را از دست داده و حتی در کلان شهرها هم ۲۰ درصد یک واحد مسکونی را پوشش نمی‌دهد.

خسروی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات مسکن در حال حاضر به گونه‌ای است که در کلان شهرهای دیگر آن قابلیت را ندارد، گفت: دولت باید توجه کند که مسکن ملی را در این دولت به پایان برساند و مثل مسکن مهر که از دولت قبل به دولت یازدهم هدیه شد، به دولت بعدی منتقل نشود.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد