تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۸:۵۰
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۷۶۹۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فساد در گمرک هرات ادامه دارد

می متالز - رئیس اتاق معادن و صنعت هرات گفت: به دلیل عدم مبارزه با فساد در گمرک هرات شاهد ادامه فساد در این اداره هستیم که این موضوع باعث وارد آمدن خسارت فراوان به تجار افغانستان شده است.
فساد در گمرک هرات ادامه دارد

به گزارش می متالز، حمید الله خادم رئیس اتاق معادن و صنعت هرات گفت: ولایت هرات با داشتن دو مبدا ورودی مهم تجاری با کشورهای ایران و ترکمنستان و حجم وسیعی از واردات و صادرات متاسفانه با مشکلات زیادی در گمرک این ولایت رو به رو است.

وی گمرک هرات را مرکز حیف و میل درآمد دولتی عنوان کردو افزود: فساد در گمرکات سبب شده تا فعالیت‌های در هرات را تحت تاثیر قرار داده و باعث خسارت فراوان به بازرگان شده است.

خادم با بیان اینکه دولت باید با فساد در افغانستان مبارزه کند، گفت: اگر مبارزه جدی با فساد در گمرک صورت بگیرد، دیگری نیازی به کمک های خارجی نبوده و درآمد حاصل از گمرکات کفاف هزینه‌های دولت را خواهد داد.

از سوی دیگر نیز سرمایه گذاران و بازرگانان هراتی می‌گویند: با انتقال گمرک هرات از مرکز شهر به منطقه اسلام قلعه که 120 کیلومتر از مرکز شهر دور است چالشهای زیادی از جمله فساد را ایجاد کرده و پای دلالان را به منطقه باز شده و خسارات هنگفتی به بار آورده است.

همچنین «کامران علیزائی» رئیس شورای ولایتی هرات با اشاره به عدم مبارزه حکومت با فساد اداری در ادارات گفت: تا زمانی که حکومت با قاطعیت با عوامل فساد در ادارت برخورد نکند این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: در حال حاضر فساد گسترده در اداره گمرک هرات وجود داشته و عدم پاسخگویی مسوولان این اداره و نبود مبارزه جدی باعث گسترش فساد شده است.

«عبدالقادر کامل» کارشناس امور اقتصادی در هرات در این مورد گفت: یکی از ویژگی‌های حکومت داری خوب مشارکت، قانون گرائی و شفافیت است و تازمانی که فرهنگ حسابدهی و پاسخگوئی به مسوولان محلی و مرکزی و بخصوص شهروندان ارائه نشده و همچنان در ادرات دسترسی به اطلاعات و روند کاری آنها وجود نداشته باشد، فساد ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: اداره گمرک هرات یکی از فاسدترین ادارات دولتی بوده که از سوی یک تعداد افراد خاص اداره شده به دنبال تامین منافع خاص هستند.

عناوین برگزیده