تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۷۷۰۲۲

ایران چگونه هواپیمای جدید می‌خرد؟

می متالز - نشریه آمریکایی فوربس با اشاره به اظهارات وزیر راه‌وشهرسازی ایران مبنی بر اینکه قرار است سه هواپیمای ایرباس در آینده نزدیک وارد ایران شود، نوشت: این خبر با توجه به تحریم‌های سخت آمریکا علیه ایران بسیار تعجب‌آور است.
ایران چگونه هواپیمای جدید می‌خرد؟

به گزارش می متالز، محمد اسلامی وزیر راه‌ و شهرسازی ایران اعلام کرد قرار است سه هواپیمای ایرباس در آینده نزدیک وارد ایران شود.  این خبر با توجه به تحریم‌های سخت آمریکا علیه ایران بسیار تعجب‌آور است. این تحریم‌ها باعث لغو بسیاری از سفارش‌های هواپیما در اواخر ۲۰۱۸ شد که هواپیماهای ایرباس را هم شامل می‌شد.  هنوز مشخص نیست کدام خط هوایی داخلی این هواپیماها را دریافت می‌کند، چه مدل‌هایی خریداری شده‌اند یا تحویل این هواپیما‌ها دقیقا چه زمانی صورت می‌گیرد ولی نام ایران‌ایر به‌عنوان یکی از دریافت‌کنندگان احتمالی آمده است. با توجه به تصمیم ایرباس برای توقف فروش هواپیما به ایران، احتمالا هواپیمای خریدشده دست دوم است ولی منبع آن مشخص نشده است.

این دومین‌بار طی هفته گذشته بود که مقامات ایران ادعا کردند راهی برای دور زدن سیاست‌های تحریمی آمریکا پیدا کرده‌اند. فرزانه شرفبافی، مدیر اجرایی کیش‌ایرلاینز اعلام کرده بود که این خط هوایی قرار است سه هواپیمای امبرائر ساخت برزیل را از یک کشور آسیایی اجاره کند. پس از امضای قرارداد برجام در ۲۰۱۵ خطوط هوایی ایران خرید هواپیما را آغاز کردند و سفارش صد هواپیمای ایرباس با ارزش تخمینی ۲۷ میلیارد دلار و ۸۰ جت بوئینگ با ارزش ۶/  ۱۶ میلیارد دلار و همچنین ۴۰ هواپیمای توربوجت از شرکت هواپیماسازی ای‌تی‌آر ثبت شد ولی از سرگیری تحریم‌های آمریکا در اواخر ۲۰۱۸ باعث توقف تحویل این هواپیما‌ها شد و تنها سه هواپیما توسط ایرباس و ۱۳ هواپیما توسط ای‌تی‌آر تحویل داده شدند.  ایران از آن زمان به گزینه‌های دیگری مانند سوپرجت سوخوی روسیه روی آورده است و حتی طرح‌هایی برای ساخت هواپیمای مسافربری خود را دارد ولی این طرح‌ها هم به‌خاطر فشار تحریم‌ها و هزینه‌ها متوقف شدند. حتی اگر تحویل این سه هواپیما تکمیل شود، بار چندانی از دوش بخش هوانوردی ایران برداشته نمی‌شود. ایران به حدود ۵۰۰ هواپیمای جدید برای نوسازی ناوگان فرسوده خود نیاز دارد.

عناوین برگزیده