به گزارش می متالز، بعد از آن که طی مصوبه دولت از دیماه سال گذشته تا نیمه تیرماه امسال بخشی از خودروهای دپود شده از گمرک و بنادر خارج شد، چند هزار دستگاه دیگر باقی ماند که دلیل عدم ترخیص مابقی پایان زمان تعیین شده و طی نشدن فرایند قانونی ترخیص اعلام شد.
حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرو از سالهای گذشته وارد گمرکات و بنادر شده بود که در ادامه با توجه به تغییر شرایط و سیاستهای ارزی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو، دستور توقف ورود آنها به کشور صادر شد و مدتها تعیین تکلیف این خودروها دچار حواشی بود تا اینکه از سال گذشته بخشی از آنها ترخیص و تعدادی در گمرک باقی ماند.
اطلاعات دریافتی ایسنا در رابطه با جزئیات خودروهای وارد شده و مانده در گمرک نشان میدهد که ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه وارد شده بود که طی مهلت تعیین شده ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر در گمرک باقی ماند که از این تعداد ۲۵۸ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی هستند.
این در حالی است که از حدود ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شده ۶۶۵۳ دستگاه مربوط به خودروهای سواری و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس بوده که در مهلت تعیین شده از سوی دولت از نیمه دی ماه ۱۳۹۷ تا تیر ماه سال جاری ترخیص شدند.
اما ۵۱۰۸ دستگاه دیگر شرایط خاص خود را داشتند و در زمان تعیین شده امکان ترخیص پیدا نکردند، وضعیت این خودروها نشان میدهد ۱۰۴۸ دستگاه که با اعلام مهلت تعیین شده پروانه گمرکی را هم دریافت کرده بوند، با اتمام زمان امکان ترخیص نداشتند.
از این ۱۰۴۸ خودرو، ۱۰۰۰ دستگاه مربوط به شرکت کرمان خودرو و ۴۸ دستگاه برای سایر اشخاص است.
۳۴۰ دستگاه نیز به گمرک اظهار شده، اما پروانه دریافت نکرده است که این تا پایان مصوبه دولت انجام شد. تمامی این ۳۴۰ دستگاه خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند.
همچنین حدود ۱۰۴ دستگاه خودرو از قبل از سال ۱۳۹۳ در گمرک باقی مانده که از جمله خوردوهای وارد شده از محل تسهیلات مربوط به جانبازان است که تمامی این ۱۰۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی هستند.
در بین خودروهایی که در گمرک واردات آنها متوقف شد تعدادی به دلیل گرههای قضایی امکان ترخیص پیدا نکردند که تعداد آنها به ۲۲۸۹ دستگاه میرسد که در بین آنها برای برخی متهمان پرونده دادنامه مبنی بر ترخیص صادر شده است که از جمله آنها شرکت رامک خودرو است که ۶۶۸ دستگاه مربوط به این شرکت خودروسازی است.
اما در میان خودروهای وارد شده تعدادی بدون ثبتسفارش بودند که امکان ترخیص آنها وجود نداشت و به گمرک نیز اظهار نشده است. ۱۱۰۰ دستگاه از جمله این خودروها هستند که تمام آنها زیر ۲۵۰۰ سی سی هستند.
۲۲۷ خودرو در گمرک خرمشهر (منطقه آزاد اروند) قرار دارند که ۷۳ دستگاه به سفارش آمریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی هستند.
در رابطه با خودروهای اروندی، در شهریورماه سال جاری و در جریان بازدیدمسوولان از بنادر توافقاتی در رابطه با آنها انجام و گمرک خرمشهر مکلف شد برای خودروهای سواری با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی و پایینتر که دارای قبض انبار منطقه آزاد تا هشتم خردادماه سال گذشته هستند، چنانچه به دلیل مسائلی از جمله دستور مراجع قضایی توقیف نباشند، مجوز تردد در منطقه و براساس ضوابط آن صادر کند.
در مورد خودورهای سواری با حجم موتوری بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز مقرر شد تا از طریق استانداری خوزستان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کمیسیون اقتصادی دولت و یا هیات وزیران مورد بررسی قرار بگیرد.
همچنین قرار شد چنانچه شامل سه شرط نباشند امکان ترخیص پیدا کنند؛ اول اینکه تولید کشور آمریکا و ساخته شده در آن کشور نباشند، برند شرکت آمریکایی نبوده و دیگر این که برای مصرف در آمریکا ساخته نشده و مستقیما از دلالان و توزیعکنندگان تبعه آمریکا خریداری نشده باشند.
با این وجود ترخیص خودروهای اروندی نیز تا کنون به جایی نرسیده است.
در مجموع آن چه که بعد از اتمام زمان ترخیص خودروهای دپو شده در تیر ماه اتفاق افتاد آن بود که حدود ۱۰۴۸ دستگاهی که پروانه گمرکی دریافت کرده و طبق اعلام گمرک ایران مشکلی برای ترخیص نداشتند در نهایت وزارت صمت با ترخیص آنها موافقت کرد ولی اتفاقی در این رابطه رخ نداد.
در روزهای اخیر و به دنبال بازدید وزیر اقتصاد از گمرکات بوشهر و مذاکراتی که بین صاحبان خودروها و وزیر انجام شد وی اخیرا پیشنهادی را به هیات دولت برای تعیین تکلیف و ترخیص تمام خودروهای مانده در گمرک ارائه کرده است که باید منتظر تصمیم گیری هیات دولت در این رابطه بود.