تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۶
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۷۷۵۱۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر صنعت خبر داد:

بسیج سراسری برای تامین نقدینگی ایران‌ خودرو و سایپا/ کمک به دو خودروساز کرمانی

می متالز - معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر صنعت با اعلام اینکه تمام کشور برای رفع مشکلات نقدینگی ایران‌خودرو و سایپا بسیج شده، از حل مشکلات دو خودروساز مستقر در کرمان خبر داد.
بسیج سراسری برای تامین نقدینگی ایران‌ خودرو و سایپا/ کمک به دو خودروساز کرمانی

به گزارش می متالز، سعید زرندی در جلسه بررسی مشکلات خودروسازان در استانداری کرمان، نقدینگی را اصلی‌ترین دغدغه واحدهای صنعتی و تجاری دانست و گفت: به دلیل محدودیت توام بانک ها در پرداخت تسهیلات، تمام کشور را برای رفع مشکلات نقدینگی ایران‌خودرو و سایپا بسیج کردیم.

وی افزود: طبق تحلیل‌، بخش صنعت در سال جاری بیش از ۳۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۶۵ هزار میلیارد سرمایه ثابت نیاز داشت . در این میان سال گذشته ۲۰۹ هزار میلیارد تومان برای تامین این سرمایه به وزارت صنعت پرداخت شد و این وزارتخانه هم از بانک ها درخواست تامین این میزان نقدینگی را دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: سال گذشته تسهیلات تبصره ۱۸ برای نخستین بار در قانون بودجه لحاظ و مقرر شد با نظر وزارت صنعت، ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به هفت بانک‌ها تزریق شود که تاکنون ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده و هفته آینده هم هزار میلیارد تومان دیگر به آن اضافه خواهد شد. همچنین دولت سه درصد تسهیلات تبصره ۱۸ را به سرمایه‌گذار یارانه می‌دهد.

زرندی با اعلام اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع بانک ملی به صنایع پیشران اختصاص یافته، افزود: استان کرمان هم در تبصره ۱۸ و هم در رونق تولید خوب عمل نکرده و نیاز به پیگیری بیشتری دارد. در این میان دو شرکت‌ خودروسازی کرمان موتور و خودروسازان بم در حالی پیش از این شرایط پیش فروش را نداشتند که با هدف کمک به تامین مالی، مجوز پیش‌فروش داده شد. همچنین بخشی از نقدینگی این دو شرکت از محل تسهیلات تبصره ۱۸، رونق تولید و بازار سرمایه تامین می‌شود .

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده