به گزارش می متالز، محمد علی کرونی با بیان اینکه ۱۷ سال پیش بود که زمزمههای اجرای طرح قطار برقی هشتگرد به گوش رسید و حال پس از گذشت سالها این طرح به بهره برداری میرسد گفت: اقدامات قانونی جهت اخذ مجوز احداث قطار برقی هشتگرد از سال ۷۹ و اقدامات اجرایی آن در سال ۸۴ آغاز شده بود. تا اواخر سال ۹۶ در حدود ۳۵۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده بود که با پیش بینیهای انجام گرفته در آن زمان، هزینه این طرح در پایان عملیات ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود.
وی ادامه داد: با این وجود، قرار گرفتن معارضان و مالکان شهری در مسیر مترو از یک طرف و کمبود نقدینگی از طرف دیگر موجب طولانی شدن اجرای این پروژه شده بود هر چند از عوامل دیگری نظیر تداخل ۱۱۵ متر از مسیر ریلی هشتگرد با پل حصارک که عملیات عمرانی آن را شهرداری کرج در دست داشت، نیز یاد شده است. گذر مترو از کنار دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم) نیز از مشکلات نیازمند بررسی این پروژه بود. این دانشگاه با وجود ۱۳ هزار دانشجو و ۸۰۰ کارمند، خواستار ایستگاه مستقل در مسیر مترو شده بود و همچنین استانداری البرز با درخواستهای متعدد مردمی برای توقف مترو در کمال شهر روبهرو بود.
این کارشناس شهری با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی پیگیر این طرح بود تا با زودتر به سرانجام رساندن آن، جذابیت سکونت در شهر جدید هشتگرد افزایش پیدا کند، گفت: این امر خصوصاً با وجود تعداد نزدیک به ۱۰ هزار واحد مسکونی مهر اهمیت ویژهای داشت. زیرا یکی از عوامل بسیار مهم در خالی ماندن ظرفیت این شهر جدید، تأخیر در راه اندازی مترو آن و زمان نسبتاً زیاد رفت و آمد از آن به شهرهای هم جوار بوده است. شهر هشتگرد میبایست ۶۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد که در حال حاضر میزان جمعیت این شهر در حدود ۵۵ هزار نفر است که مهمترین دلیل عقبماندگی هشتگرد از پذیرش جمعیت بحث دسترسیهای حمل و نقلی آن به شهر مادر در تهران است و با افتتاح متروی هشتگرد این مشکل حل خواهد شد.
به گفته کرونی درخواستهای پیش بینی نشده برای ساخت ایستگاه در میانه مسیر از جمله کارخانجات و شهرکها نیز باعث کندی پیشرفت کار شده بود. همچنین کمبود اعتبارات پروژه، درخواست ایستگاه مستقل یا سکو برای ماموت، کمال شهر و همکاری نکردن پیمانکار پل حصارک برای تحویل گالری مورد نیاز و مشکلات مالی ناشی از انحرافات تأسیسات زیربنایی در مسیر از دیگر دلایل پیشرفت کند کار بود. همچنین موضوع اتصال ایستگاه انتهایی متروی گلشهر به متروی شهر جدید هشتگرد از دیگر چالشها در این مسیر بود است. همکاری نکردن برخی نهادها و دستگاههای دولتی که اراضی شأن در مسیر این طرح قرار گرفته بود، سبب شد زمان زیادی برای هماهنگیهای قضائی و ارزیابی کارشناسی صرف شود تا مسیر به صورت کامل آزادسازی شود.
وی اضافه کرد: پس از عدم تکمیل پروژه تا انتهای سال ۹۶، وعده افتتاح آن تا خرداد ماه سال ۹۷ با برآورد اعتباری در حدود ۹۰۰ میلیارد تومان داده شد، که عمدتاً مشکل کمبود اعتبارات و تجهیزات مانع از تحقق آن شده بود. این پروژه در ادامه توسعه متروی خط ۵ تهران است که از کیلومتر ۳۹ در گلشهر شروع و تا کیلومتر ۶۵ در جنوب شهر جدید هشتگرد به طول ۲۵ کیلومتر به صورت دو خطه ادامه دارد. پروژه مترو گلشهر به شهر جدید هشتگرد، ۲۵.۸ کیلومتر طول دارد که ۴.۸ کیلومتر آن به شکل تونل و زیرسطحی و ۲۱ کیلومتر به صورت رو سطحی ساخته شده است؛ از ویژگیهای این طرح، محوطه ایستگاه متروی ۲۲ هزار مترمربعی هشتگرد است که بزرگترین ایستگاه رو سطحی کشور محسوب میشود. متروی هشتگرد با توانمندی ارائه خدمات به جمعیت ۴۰۰ هزار نفری در غرب استان البرز طراحی شده است.
کرونی با بیان اینکه در حال حاضر دو رام قطار در متروی گلشهر – هشتگرد فعال است که قرار است تا اوایل سال آینده به هشت رام قطار افزایش یابد که موجب کاهش سرفاصله حرکت قطارها به هفت دقیقه میشود گفت: متروی گلشهر – هشتگرد توانایی جابجایی روزانه ۲۵۰ هزار مسافر را دارد و با این خط، ۱۵ هزار مسافر در هر جهت و هر ساعت امکان تردد دارند. مسیر قطار برقی در حاشیه ضلع شمال آزادراه کرج قزوین به طور همسطح پیش بینی شده و مشتمل بر سه گالری به طول ۴.۸ کیلومتر و حدود ۱۷ دهنه پل است. از دیگر مزیتهای احداث قطار برقی در شهر جدید هشتگرد، اتصال شهر جدید هشتگرد به کرج است تا از این طریق علاوه بر ایجاد اشتیاق برای سکونت در شهر جدید، بار ترافیکی آزادراه کرج - قزوین هم کاهش یابد. سرعت قطار متروی هشتگرد– تهران ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است.