تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۷۷۸۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بررسی گرانی ابزارآلات معدنی مطرح شد:

تحریم، معادن را سنتی نگه می‌دارد

می متالز - برای توسعه و افزایش ظرفیت معادن باید از ماشین‌آلات به‌روز استفاده کرد و به فناوری‌های نوین مجهز بود.
تحریم، معادن را سنتی نگه می‌دارد

به گزارش می متالز، در واقع کلید رشد معدن استفاده از ماشین‌آلات و ابزارآلات پیشرفته است، اما افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش ریال و تحریم‌ها ضمن اینکه تامین قطعات و ماشین‌آلات را برای بسیاری از معدنکاران کشور دشوار کرده موجب افزایش نرخ آنها هم شده است. درباره چرایی پرهزینه بودن تامین قطعات و ماشین‌آلات معدنی و مشکل معدنکاران در تامین قطعات و ماشین‌آلات روز دنیا با کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کرده ایم.
 

شرایط را تسهیل کنیم

مهدی اسماعیلی، مدیرعامل یک شرکت معدنی در پاسخ به چرایی گرانی ماشین‌آلات معدنی گفت: تحریم‌ها تاثیرات منفی بر بخش معدن گذاشته که یکی از این موارد گران شدن ماشین‌آلات و قطعات معدنی است. در واقع با کاهش ارزش ریال و افزایش نرخ دلار در عمل نمی‌توانیم تجهیزات به‌روز موردنیاز معادن را وارد کشور کنیم و باید برای ورود آن هزینه‌های سنگینی پرداخت شود.
این فعال معدنی با اشاره به ضعف دانش و فناوری در ماشین‌آلاتی که در بخش معدن کشور استفاده می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه ما امروز نمی‌توانیم تمامی قطعات و ماشین‌آلات معدنی را تولید کنیم چراکه دانش و فناوری آن را در اختیار نداریم. از طرف دیگر فناوری که در ابزارآلات معدنی استفاده می‌شود بسیار قدیمی و متعلق به ۳۰ سال گذشته است؛ در نتیجه به ورود ماشین‌آلات خارجی وابسته هستیم.
اسماعیلی ادامه داد: ماشین‌آلات معدنی کشورهای پیشرفته براساس دانش روز تولید شده‌اند و ما به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم تولیدات داخلی را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم و در رشد دانش و فناوری ضعیف هستیم. ضمن اینکه اگر تولیدی هم در داخل داشته باشیم تمام مواد اولیه آن را باید از خارج تامین کنیم؛ بنابراین از نظر دانش و ابزارآلات مورد استفاده در ساخت ماشین‌آلات معدنی به‌شدت ضعیف هستیم.
این فعال معدنی به ضعف ارتباط با دیگر کشورها به‌عنوان عامل دیگر در گرانی ماشین‌آلات معدنی اشاره کرد و گفت: به‌دلیل تحریم‌ها ارتباط ما با بیشتر کشورها قطع است؛ در نتیجه نمی‌توانیم به‌راحتی از صنایع پیشرفته دنیا بهره‌مند شویم، به‌طور مثال نمی‌توانیم به‌راحتی ثبت سفارش بدهیم بلکه باید یکی از کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی را واسطه قرار بدهیم؛ به‌عبارتی یک چرخش کامل داشته باشیم تا بتوانیم یک قطعه مورد نیاز ماشین‌آلات معدنی را وارد کشور کنیم. او تاکید کرد: وقتی هم پای واسطه‌ها به میان می‌آید، طبیعی است که کالای مدنظر بسیار گران‌تر از نرخ واقعی به فروش می‌رسد و ما هم ناچار هستیم محصول را با همان نرخ خریداری کنیم.
اسماعیلی در پاسخ به این سوال که برای حل مشکل گرانی ماشین‌آلات معدنی چه انتظاری از دولت دارید، اظهار کرد: دولت باید از صنعت پشتیبانی و سعی کند موانع موجود را رفع کند. به یاد دارم زمانی یک شرکت بزرگ آلمانی در ایران نمایندگی داشت و به‌راحتی دست به فعالیت می‌زد اما امروز دیگر حضوری ندارد. باید شرایط را برای حضور شرکت‌هایی که از دانش روز برخوردارند، فراهم کنیم.
 

ماشین‌آلات وارداتی گران‌تر شده

سعید عربیان، مدیرعامل یک شرکت معدنی و صنعتی نیز گفت: روش تولید ما در حوزه معدن سنتی است. گرانی ماشین‌آلات و ابزارآلات خارجی هم مزید بر علت شده تا بیشتر زیر فشار باشیم.
این فعال معدنی با بیان اینکه نمی‌توانیم هزینه خرید ماشین‌آلات را تامین کنیم به سیاست‌های موجود اشاره و بیان کرد: درحال‌حاضر ما به‌عنوان معدنکاران کشور مشکل واردات داریم چراکه به‌راحتی نمی‌توانیم ثبت سفارش داشته باشیم. او ادامه داد: هنگامی هم که موفق می‌شویم سفارشی را ثبت کنیم، در مقابل مانع دوم یعنی گمرک قرار می‌گیریم که در آن با مشکلاتی ازجمله تعرفه‌ها روبه‌رو هستیم. این مسائل باعث می‌شود واردات ماشین‌آلات معدنی بسیار گران‌تر از آنچه فکر می‌کنیم، تمام شود.
عربیان با اشاره به افزایش نرخ ارز اظهار کرد: متاسفانه مشکلات ما از ۲ سال گذشته بیشتر شده است. با افزایش نرخ ارز هزینه تامین دستگاه‌های جدید بسیار سنگین شده و به حدود ۴ برابر رسیده است. به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم به‌راحتی قطعات موردنیاز را تهیه کنیم؛ در نتیجه قادر نیستیم ماشین‌آلات جدید و نو وارد کشور کنیم و ناچاریم از همان ماشین‌آلات ۳۰ سال پیش استفاده کنیم.
این فعال معدنی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از فناوری در ساخت ماشین‌آلات اظهار کرد: معدنکاری برای تولید، فرآوری و ادامه حیات خود به محصولات و فناوری جدید وابسته است اما متاسفانه به‌دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که در کشور ایجاد شده این امکان کمرنگ شده است. او تاکید کرد: هرچند تمایل و استقبال زیادی از به‌روز بودن در حوزه معدن داریم اما در عمل نمی‌توانیم در این مسیر گام برداریم.
عربیان در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از دولت دارید، گفت: دولت باید از معدنکاران حمایت واقعی کند تا بتوانند محصولات‌شان را به‌آسانی وارد فضای اقتصادی کشور کنند. در کنار مشکل تحریم، اعمال عوارض و موانع گمرکی عرصه را برای معدنکار تنگ‌تر کرده است. او تاکید کرد: دولت در این میان به‌جای اینکه کمک کند و تسهیلات لازم را ارائه دهد، هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده