تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۷۷۸۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

علاقمندی ازبکستان در اتصال به هند از طریق افغانستان و ایران

می متالز - "شوکت میرضیایوف" رییس جمهوری ازبکستان اعلام کرد که این کشور علاقه مند به پیوستن هند به پروژه خط ریل آهن در افغانستان است که به ثبات این کشور کمک کرده و همچنین هند را به اوراسیا و ایران متصل می کند.
علاقمندی ازبکستان در اتصال به هند از طریق افغانستان و ایران

به گزارش می متالز، نشریه "اکونومیک تایمز" امروز (پنجشنبه) نوشت: این ریل آهن به مسافت ۶۵۰ کیلومتر شهر مزار شریف و هرات را به یکدیگر متصل می کند و در مراحل بعد به شهر کابل پایتخت افغانستان می رسد.

منابع دولتی ازبکستان اعلام کردند: بررسی های اولیه برای انجام این پروژه انجام شده است؛ ازبکستان از یک نقش بزرگ تر هند در آسیای مرکزی که برای افغانستان نیز سودمند است حمایت می کند. هند دارای سابقه و تجربه  خوبی در انجام پروژه ها در افغانستان است.

ازبکستان همچنین علاقه مند به ایجاد مسیرهای ارتباطی و تجاری در منطقه ای به وسعت اقیانوس هند است.

این پروژه که هم اکنون ازبکستان متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در آن شده است، می تواند به یک پروژه بزرگ دیگر برای هند تبدیل شود. هند پروژه  ساخت بزرگ راه زرنج – دلارام را در افغانستان تکمیل کرده است و در حال توسعه اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار ایران است.

هند هفته گذشته تصمیم گرفت تا بنادر بیشتری را به عنوان مسیر تجاری با بندر چابهار معرفی کند. دهلی همچنین متعهد ساخت یک ریل آهن از چابهار به شهر زاهدان شده است.

بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهمترین آن موقعیت راهبردی این بندر است. دهلی همزمان با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و  چین، تصمیم گرفت تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد.

از سوی دیگر ازبکستان علاقه مند به پیوستن به توافق ترانزیتی سه جانبه میان هند، ایران و افغانستان است. اتصال این پروژه های تجاری با یکدیگر می تواند به گسترش تجارت میان چهار کشور و همچنین منطقه منجر شود.

موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران و همچنین سواحل دریای خزر در سال های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است.

کریدور  شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می‌باشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر می‌باشد. این کریدور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این راه‌گذر هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.

این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این راه‌گذر در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

در صورت فعال شدن تمام حلقه‌های این زنجیره ، انتقال کانتینر از بندربمبئی به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک افزایش ۲۰ درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد.

عناوین برگزیده