تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۷۷۹۴۲

معاون رییس جمهوری از پروژه راه آهن بیرجند بازدید کرد

می متالز - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه شامگاه جمعه در ادامه سفر به خراسان جنوبی از روند اجرای پروژه قطعه ۱۶ راه آهن زاهدان - بیرجند - ایستگاه یونسی در شرق کشور بازدید کرد.
معاون رییس جمهوری از پروژه راه آهن بیرجند بازدید کرد

به گزارش می متالز، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این بازدید گفت: قطعه ۱۶ راه آهن شرق کشور در خراسان جنوبی به طول ۳۲ کیلومتر مهرماه امسال با پیگیری و تلاش مدیریت عالی استان و مساعدت دولت آغاز به کار کرد. 

مهدی جعفری با اشاره به اینکه عملیات زیرسازی پروژه در حال انجام است افزود: شرکت ویسا با مبلغ ۹۰ میلیارد تومان برنده مناقصه راه آهن در این قطعه شده که به مدت ۴۲ ماه تعهد اجرای طرح را دارد. 

وی گفت: در حال حاضر ۲۵ دستگاه در پروژه مشغول کار هستند که پیمانکار مشغول آماده سازی تونل در کیلومتر ۶ راه آهن است.

وی از پیشرفت هفت درصدی پروژه خبر داد و افزود: این پروژه در سال جاری ۲۵ میلیارد تومان اعتبار داشته که با پیگیری‌های استاندار و مساعدت سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا کرده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه از سال ۹۵ تا پایان ۹۷ حدود سه میلیارد تومان برای این پروژه در سه استان هزینه شد گفت: علاوه بر اعتبار مصوب امسال، از محل فاینانس داخلی ۳۸ هزار میلیارد ریال برای قطعه بیرجند - یونسی در هیات دولت مصوب شد و کنسرسیومی در قالب شرکت‌های راهسازی برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند. 

وی گفت: برای احداث راه آهن زاهدان - بیرجند نیز مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو توسط هیات دولت مصوب شده که حداقل دوره تامین مالی تسهیلات یادشده ۱۰ ساله است.

جعفری ادامه داد: راه آهن زاهدان - بیرجند - ایستگاه یونسی ۹۰۱ کیلومتر طول دارد که یک قطعه از زاهدان - زابل - بیرجند به طول ۶۳۰ کیلومتر در دست اجرا است. 

وی با اشاره به شروع ۲ قطعه در محور بیرجند تا ایستگاه یونسی گفت: این محور ۲۷۱ کیلومتر بوده که قطعه ۲۳ در استان خراسان رضوی به طول ۵۸ کیلومتر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: قطعه چهار در استان سیستان و بلوچستان به طول ۶۷ کیلومتر، ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی  و قطعه ۱۶ در استان خراسان جنوبی به طول ۳۲ کیلومتر هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد نیروهای به کار گرفته در پروژه راه آهن خراسان جنوبی بومی هستند و آمادگی داریم تا پایان سال آینده ۲۰۰ کیلومتر باند دوم را تحویل مردم دهیم که امیدواریم این رقم تا پایان دولت بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر برسد که با این روند ۵۰ درصد طول باندهای دوم استان به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای تکمیل شبکه راه‌های خراسان جنوبی نیازمند احداث ۲ هزار کیلومتر باند دوم هستیم گفت: تاکنون ۶۱۴ کیلومتر باند دوم ساخته شده و با توجه به تخصیص اعتبار مصوب سفر سال گذشته روند راهسازی در استان قوت زیادی گرفته و پروژه‌ها فعال شده‌اند.

وی با اشاره به افتتاح ۱۲۴ کیلومتر باند دوم در اردیبهشت ماه امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از ابتدای امسال نیز ۹۰ کیلومتر باند دوم آسفالت و ۸۶ کیلومتر آماده آسفالت است.

جعفری از رشد چهار برابری اعتبارات حوزه راه‌های استان در سال جاری خبر داد و گفت: پایه بودجه استان برای سال‌های آینده نیز بسته شده و در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۱۱۲ درصد رشد اعتبارات را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون ۲ پروژه راه آهن در استان شروع شده، ۱۰۰ کیلومتر باند دوم اجرایی می‌شود و ۱۷۰ کیلومتر پروژه‌هایی است که به مناقصه رفته یا در حال برگزاری مناقصه بوده لذا از این رو استان تبدیل به کارگاه راهسازی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت ضروری محور بیرجند به طبس گفت: محورهای طبس به یزد و طبس به اصفهان ردیف مصوب اعتباری دارد اما محور بیرجند به طبس از ردیف اعتباری بهره مند نیست و محور فردوس به سمت بیرجند نیز نیازمند مساعدت است.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه اسفند سال گذشته  به خراسان جنوبی سفر کرد و این سفر منجر به تصویب سند توسعه میان مدت استان خراسان جنوبی شد که یکی از اهداف سفر امروز نوبخت بررسی میزان پیشرفت برنامه‌های توسعه استان و مصوبات سفر قبلی است.

وی امروز (جمعه) برای پیگیری مصوبات سفر سال گذشته خود و افتتاح فاز نخست طرح ساخت مسکن محرومان در خراسان جنوبی وارد این استان شد.

۲ هزار واحد مسکن روستایی استان خراسان جنوبی عصر جمعه در ادامه سفر یکروزه محمدباقر نوبخت به این استان در روستای «هج و نج» از توابع شهرستان بیرجند با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کشوری و استانی به بهره برداری رسید.

عناوین برگزیده