تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۹
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۷۷۹۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر قرارگاه ملی مبارزه با فساد:

گمرک به وظیفه خود در قبال قاچاق عمل نمی‌کند

می متالز - دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه گمرک به وظیفه خود در قبال قاچاق عمل نمی‌کند، گفت‌: نمایندگان با تصویب مناطق جدید آزاد، کشور را آبکش کرده‌اند!
گمرک به وظیفه خود در قبال قاچاق عمل نمی‌کند

به گزارش می متالز، داود گودرزی در شبکه سه سیما درباره گلوگاه‌های فساد و راه‌های مبارزه با آن اظهار داشت: اگر اراده جدی و فهم درستی از مفاسد اقتصادی و مبارزه با آن وجود داشت می‌توانستیم ظرف چند سال در عرصه شفافیت و مبارزه با فساد رشد کنیم.
 وی افزود: فساد در جمهوری اسلامی ایران سیستمی نیست ولی شبکه‌ای و شبه شبکه‌ای است، یعنی مفسدین در دستگاه‌های مختلف همدیگر را در سطوح مختلف پیدا می‌کنند و برخی افراد در دستگاه‌های نظارتی هم همکاری می‌کنند تا فساد شکل بگیرد.
دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به ششمین سالروز تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که هشت سال هم در مجلس معطل شده بود گفت: از 92 تا الان بخش عمده قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام نشده است. چرا؟ این قانون با منطق درستی نوشته که اگر دولت فقط همین یک قانون را درست و کامل اجرا می‌کرد 80 درصد قاچاق کاهش پیدا کرده بود.
گودرزی افزود: یکی از بهترین تحقیق و تفحص‌ها، تحقیق و تفحص از قاچاق بوده که هیات رئیسه مجلس جلوی قرائتش را گرفته تا تعدیل شود. یکی از مسائلی که به درستی به آن پرداخته شده، مساله نقش گمرک در قاچاق است که وظایف قانونیش را درست انجام نمی‌دهد.
وی ادامه داد: حرف عجیبی از مسوول گمرک می‌شنویم که قاچاق از مبادی رسمی نداریم و وزیر قبلی اقتصاد آقای کرباسیان هم اعلام کرده بود که باید پرسید این حجم قاچاق در مغازه‌های مختلف و بازار از کجا می‌آید؟ قانون می‌گوید هر فعل یا ترک فعلی که منجر به عدم رعایت تشریفات قانونی ورود کالا به کشور شود قاچاق است ولی گمرک تعریف را عوض می‌کند که کم‌اظهاری‌ها و خلاف اظهارها تخلف است و قاچاق نیست!
دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره مناطق آزاد گفت: هشت منطقه آزاد و حدود 60 منطقه ویژه اقتصادی فعلی غیر از افزایش قاچاق و واردات بی‌رویه چه عایدی برای کشور داشته‌اند؟ زندگی مردم بومی مناطق را گران کرده‌اند که مستنداتش موجود است. افرادی که می‌دانستند قرار است منطقه آزاد شود، زمین‌هایشان را با قیمت نازل از دستشان درآورده‌اند و هزینه مسکن و اجاره و ... گران شده است.
گودرزی افزود: نمایندگان بعد از چند بار رفت و برگشت لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه که هشت منطقه آزاد و 12منطقه ویژه بود، با 102 منطقه ویژه لایحه را تصویب کردند که منطق کارشناسی ندارد و در واقع کشور آبکش شده است.
همچنین مهرداد جمال ارونقی؛ معاون امور گمرکی گمرک درخصوص روند صدور مجوز‌های قانونی ترخیص کالا گفت: مطابق مادۀ ۱۲ قانون امور گمرکی به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی در مبادی ورودی و خروجی، نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسوول سایرکنترل‌ها موظفند تحت نظارت گمرک اقدام کنند.
وی تصریح کرد: گمرک در عین تعامل تنگاتنگ با تمامی سازمان‌های ذیربط و ذیصلاح، با هیچ دستگاه همجوار متولی صدور مجوز‌های قانونی و مقرراتی تعارف نداشته و اگر سازمان‌هایی بعد از اظهار کالا به گمرک، توقفی در تشریفات گمرک و ترخیص کالاها ایجاد کنند، آمار و گزارش آن‌ها به مراجع مربوط و عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

عناوین برگزیده