تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۷۸۰۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس اتاق بازرگانی زنجان:

25 درصد خاک روی زنجان وارداتی است

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی زنجان، با بیان اینکه معادن و صنایع معدنی استان زنجان سهم بالایی در تولید و صادرات استان دارند، گفت: صنعت روی استان 20 تا 25 درصد خاک خود را وارد می‌کند که هم در موضوع گمرک و هم در رفع تعهدات ارزی، مشکلات فراوانی برای فعالان وجود دارد؛ در بحث مالیاتی نیز مشکلاتی وجود دارد و معافیت صادراتی نیز عملا رخ نداده است.
25 درصد خاک روی زنجان وارداتی است

به گزارش می متالز، علی یگانه‌فرد با اشاره به اینکه حضور اعضای شورای عالی معادن کشور در زنجان طی چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: امید است این ظرفیت و این سفر موجب رونق هرچه بیشتر بخش معادن و صنایع معدنی استان شود.

وی با بیان اینکه معادن و صنایع معدنی استان زنجان سهم بالایی در تولید و صادرات استان دارند، اظهار کرد: صنعت غالب استان، روی است که 70 درصد صادرات محصولات ما نیز شمش روی و سرب است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه ذخایر معدنی از ثروت‌های طبیعی و خدادادی هستند که به اشتغال‌زایی و توسعه منطقه، کمک بسیاری می‌کند، تصریح کرد: باید از این ظرفیت ارزشمند برای توسعه، اشتغال و کسب ثروت استفاده شود و برای تحقق این امر مهم باید مدیریت و برنامه‌ریزی لازم در دستور کار قرار گیرد.

یگانه‌فرد با تاکید بر اینکه امروز کشور در شرایط خاصی است و در این وضعیت، تصمیمات نیز باید بر همین اساس و به صورت خاص اخذ شود، یادآور شد: تاکید رهبری و ارکان نظام، صادرات‌محور بودن است؛ در همین راستا انتظار است تا در تصمیماتی که در ارتباط با تولید و اقتصاد گرفته می‌شود، بخش خصوصی نیز نظرخواهی شده و تصمیمات گرفته شده نباید موجب ایجاد مشکلات شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات واحدهای تولیدی صنعت روی، ارائه محصول در بورس است که در این رابطه از بخش خصوصی نظرخواهی نشد، ابراز کرد: بر همین اساس صادرات این محصول تولیدی استان نسبت به سال گذشته 46 درصد کاهش پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان، با تاکید بر اینکه بازاری که یک واحد تولیدکننده برای حضور در آن با مشکلات متعدد بازاریابی روبرو است، اشاره کرد: این در حالی است که محصول روی ما مازاد تولید داشته و الزامی برای تصمیم به عرضه در بورس نبود.

یگانه‌فرد با بیان اینکه در صنعت روی، 475 هزار تن در سال ظرفیت تولید داریم که در حال حاضر زیر 50 درصد فعالیت دارند، افزود: تنها ۲۰ درصد از مواد اولیه بخش معادن و صنایع معدنی تولید داخل است و مابقی مواد اولیه بخش معادن استان زنجان به صورت وارداتی است.

وی با اشاره به اینکه صنعت روی استان 20 تا 25 درصد واردات خاک دارد که هم در موضوع گمرک و هم در رفع تعهدات ارزی آن مشکلاتی برای فعالان وجود دارد، بیان کرد: در بحث مالیاتی نیز مشکلاتی وجود دارد و معافیت صادراتی نیز عمدتا رخ نداده است.

بر اساس گزارشی از خانه معدن ایران، رئیس اتاق بازرگانی زنجان، با اشاره به وجود مشکلات در بحث سهمیه خاک واحدها و سوخت کامیون‌های حمل بار، ادامه داد: ظرفیت معدن انگوران نیز در حال اتمام است که از این رو باید تصمیمات مطلوب در روند معدن مهدی‌آباد اخذ شود.

یگانه‌فرد با بیان اینکه در بخش معدن‌کاری، موضوع اصلی گون است که با منابع طبیعی به مشکل خورده و اکتشافات رو به تعطیلی است، تاکید کرد: عدم بازگشت حقوق دولتی و 15 درصدی که برای رفاه و ایجاد زیرساخت و توسعه راه‌ها باید هزینه شود نیز از دیگر موضوعاتی است که عدم انجام آن، موجب افزایش معارضان محلی شده است.

وی با اشاره به عدم پذیرش پروانه بهره‌برداری معادن به عنوان وثیقه بانکی، اجرای تبصره ماده یک ماده سه قانون معادن را مورد انتظار عنوان کرد و تصریح کرد: مشکل دیگر در زمینه اجرای تبصره یک ماده سه شیوه‌نامه حقوق عرفی است که شعبه یک دیوان عدالت اداری آن را ابطال و واحدهای معدنی را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در پایان خاطرنشان کرد: معادن استان به‌صورت پراکنده بوده و در همه شهرستان‌های استان وجود دارد که گرانیت در ابهر و خرم‌دره و فلزات در حوزه ماه‌نشان و دندی بیشتر متمرکز است و این معادن در اقتصاد استان بسیار موثر هستند.

عناوین برگزیده