به گزارش می متالز، این کنفرانس در مسقط عمان برگزار شد و علاوه بر دشتیانه، جمعی از فعالان صنعت فولاد ایران نیز در آن سخنرانی کردند. وی در متن سخنرانی خود به صنعت فولاد جهان و ایران پرداخت و به فعالیتهای شرکت فولاد اصفهان نیز اشاره داشت. احسان دشتیانه در ترسیم چشماندازی از صنعت فولاد جهان بر مبنای اطلاعات بهدست آمده از انجمن جهانی فولاد گفت: در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) تولید فولاد جهان ۱۶۲۰/۴۰ میلیون تن و مصرف آن حدود ۱۴۹۸ میلیون تن بود. همچنین در سال ۲۰۱۶ میلادی(۱۳۹۵ خورشیدی) جهان۱۶۲۹/۶ میلیون تن فولاد، تولید و حدود ۱۵۰۹ میلیون تن مصرف کرد. وی درباره تولید فولاد خام گفت: در سال ۲۰۱۵میلادی، ۲۹/۹۸۰میلیون تن فولاد در منطقه خاورمیانه تولید شد که حدود ۱۶/۱۴۰ میلیون تن از آن مربوط به ایران بود. در سال گذشته میلادی حجم فولاد تولیدی در خاورمیانه به ۲۹/۴۸۰ میلیون تن رسید که نزدیک به ۱۸ میلیون تن از آن مربوط به ایران بود. حجم فولاد خامی که در سال ۲۰۱۵ میلادی در خاورمیانه مصرف شد، نزدیک به ۶۰ هزار تن بود که ۱۶ میلیون و ۱۴۶ هزار تن از این حجم به ایران اختصاص داشت. مصرف فولاد سخت خاورمیانه در سال گذشته میلادی به همان میزان سال ۲۰۱۵ میلادی بود و سهم ایران با ۲۰۰ هزار تن افزایش به ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید. معاون بازاریابی و فروش شرکت فولاد اصفهان در ادامه، وضعیت تولید محصولات نیمهتمام را در ایران تشریح کرد و در این باره گفت: بنا بر اطلاعات انجمن جهانی فولاد و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران نزدیک به ۸ میلیون تن و در سال گذشته میلادی، ۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تن بیلت تولید کرد. همچنین حجم تولید اسلب ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۸ میلیون و ۱۱۱ هزار تن بود. او در ادامه، مروری بر بازارهای صادراتی ایران در سال گذشته میلادی داشت و در این باره براساس دادههای «متالاکسپرت» اظهار کرد: از ۲۱ مارس ۲۰۱۶ (۲ فروردین ۱۳۹۵) تا ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ (اول اسفند ۱۳۹۵) ایران نزدیک به ۱/۹ میلیون تن بیلت و بلوم صادر کرد که حدود ۷۰ درصد از بیلت تولیدی به کشورهای منطقه منا صادر شد و ایران جایگاه خود را در کشورهای شورای همکاری خلیجفارس، بهویژه امارات متحده عربی و عمان ارتقا داد. تایلند، اندونزی و مالزی نیز دیگر مقاصد صادراتی بیلتهای ایرانی بودند. دشتیانه ادامه داد: پیش از این، صنعت فولاد از مشکلاتی چون افت قیمت، ضعف تقاضا، افزایش نرخ مواد اولیه، افزایش دیگر هزینههای تولید و مازاد عرضه به ویژه از سوی چین در رنج بود اما از فصل نخست امسال میلادی، نرخ فولاد رو به رشد رفت که دلیل این افزایش نرخ را میتوان به این شرح فهرست کرد: از بین رفتن مازاد عرضه از سوی چین، روند رو به رشد نرخ مواد خام فولادسازی، سیاستهای زیستمحیطی اجرا شده در چین و در نهایت افزایش تمرکز چین بر بازار داخلی به دلیل رشد نسبی تقاضا و قیمتها.
وی در ادامه، بیلت ایران را به عنوان یک نشان تجاری قابل اعتماد در صنعت جهانی فولاد معرفی کرد و گفت: بیلت ایران ۴ شاخصه کیفیت، قیمت، تحویل به موقع محصول و اسناد را در خود دارد.
این کارشناس سپس به ارائه توضیحاتی درباره صادرات بیلت ایران پرداخت و در این باره گفت: کشورمان در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۵۴۹ هزار تن، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱ هزار و ۷۸۰ تن و در ۷ ماه ابتدای امسال میلادی ۲ هزار و ۴۴۰ تن بیلت صادر کرده است. او همچنین براساس اطلاعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۸ هزار تن، در ۲۰۱۵ میلادی ۲۶۲ هزار تن، در ۲۰۱۶ میلادی ۴۰۴ هزار تن و ۷ ماه ابتدای ۲۰۱۷ میلادی ۵۶۰ هزار تن بیلت صادر کرده است. احسان دشتیانه در متن سخنرانی خود در چهارمین کنفرانس بیلت و مواد خام فولادساز منطقه منا درباره افق ۱۴۰۴ خورشیدی (۲۰۲۵ میلادی) افزود: در این سال ایران برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، مصرف داخلی ۳۵ میلیون تن (برابر با ۶۴ درصد تولید داخلی) و صادرات ۲۰ میلیون تن دارد که برابر ۳۶ درصد تولید داخلی است. او ارزش سهم بخش خصوصی را در زمینه طرحهای توسعه صنعت فولاد کشور ۳۳۴ میلیون و ۱۹۰ هزار دلار عنوان کرد و ظرفیت تولید شرکتهای فولادسازی عضو طرحهای هشتگانه ایمیدرو را به طور سالانه به این شرح توضیح داد: چادرملو (سالانه۱ میلیون تن)، واحدهای فولادساز نیریز، میانه، شادگان، سبزوار، بافت، سفیددشت و قائنات هر یک سالانه ۰/۸ میلیون تن و شرکت فولادساز سرمد ابرکوه سالانه ۰/۶ میلیون تن فولاد تولید میکنند. دشتیانه در نهایت اظهار کرد: بر اساس طرحهای آینده توسعهای و پروژههای گرینفیلد، تولید سالانه ۳۵ میلیون تن فولاد تا سال ۲۰۲۰ میلادی(۱۳۹۹ خورشیدی) در ایران مورد نظر خواهد بود؛ وظایف دولت در دستیابی به این هدف توسعه زیرساختها و ارتقای بخش حملونقل است و وظیفه شرکتها تربیت تیمهای بازاریابی مهارتدیده، حفظ کیفیت و برند(نشان)، تولید بر مبنای استانداردهای جهانی، توسعه بازار و نرخ رقابتی است تا ایران به هدف نهایی خود که توسعه صادرات است، دست یابد. معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان در بخشی از سخنان خود نیز به شرکت ذوب آهن اصفهان پرداخت و از تجربه ۵۰ ساله این شرکت در صنعت فولاد ایران گفت. او شرکت ذوب آهن اصفهان را یکی از تولیدکنندگان پیشرو در عرصه تولید فولاد طویل منطقه منا معرفی کرد. دشتیانه ظرفیت کنونی تولید این شرکت را ۳/۶ میلیون تن در سال عنوان کرد و ذوب آهن را تنها فولادساز ایران معرفی کرد که در فرآیند تولید از کوره بلند استفاده میکند و سالها صادرکننده نمونه کشور بوده است. وی همچنین گفت: ذوب آهن اصفهان، تنها تولیدکننده ریل خط آهن و تیرآهن اچ در ایران است.