تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۵
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۷۸۱۸۷

روز نخست سال جدید میلادی با طعم اعتصاب در فرانسه

می متالز - شرکت ملی راه آهن فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که در نخستین روز سال جدید میلادی (یازدهم دی) تنها ۳۵ درصد ظرفیت خطوط ریلی به مردم و گردشگران خدمات ارائه خواهند داد.
روز نخست سال جدید میلادی با طعم اعتصاب در فرانسه

به گزارش می متالز به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، اعتصاب کارکنان سیستم حمل و نقل عمومی پاریس در حالی امروز وارد بیست‌ و پنجمین روز خود شد که اتحادیه‌ های کارگری همچنان مصمم‌ اند به اعتراضات خود علیه اصلاح قانون بازنشستگی ادامه دهند.

شرکت ملی راه آهن فرانسه اعلام کرد: از ۱۶ خط متروی پاریس، امشب (یکشنبه) ۱۳ خط به طور کامل در اعتصاب بسر می‌برند و فقط سه خط به پایتخت نشینان خدمات ارائه خواهند داد.

ادامه اعتصابات در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی در حالی ادامه می یابد که هیچ گفت وگویی میان اتحادیه‌های کارگری و دولت پیش از هفتم ژانویه پیش‌بینی نشده است؛ موضوعی که از ادامه اختلال در سیستم حمل و نقل فرانسه در روزهای پایان سال و همزمان با جشن‌ های سال نو میلادی خبر می دهد.

شرکت ملی راه آهن فرانسه پیش‌تر اعلام کرده بود که ۴۰ تا ۵۰ درصد خطوط ریلی و قطارهای سریع السیر به مسافران خدمات ارائه خواهند داد اما اکنون با افزایش چالش میان دولت و سندیکاهای کارگری، این شرکت در تصمیم خود بازنگری کرده و آن را به ۳۵ درصد کاهش داده است.

بر اساس این گزارش، در آخرین شنبه سال ۲۰۱۹، معترضان دولتی موسوم به جلیقه‌ زردهای فرانسه که بیش از یک سال است اعتراضاتشان را به نابرابری اقتصادی و ناکارآمدی دموکراسی فرانسه ادامه دارد، همراه با اتحادیه‌های کارگری فرانسه در راهپیمایی در مرکز پاریس و دیگر شهرهای فرانسه شرکت کردند.

در پایان تظاهرات روز شنبه جلیقه‌ زردها و اتحادیه‌های کارگری، بین پلیس و معترضان درگیری رخ داد. پلیس فرانسه جمعیتی که در تظاهرات روز گذشته شرکت کرده بودند را حدود چهار هزار و  ۵۰۰ نفر برآورد کرده است.

"فیلیپ مارتینز" دبیر کل اتحادیه بزرگ کارگری فرانسه (س ژ ت) نیز درباره گسترش اعتراض ها و اعتصاب های عمومی در فرانسه گفت: «اکنون دولت وظیفه دارد که به معترضان گوش دهد. آنها باید به مردم گوش دهند. ما به نیمه دوم دوره ریاست جمهوری ماکرون رسیده ایم. در این بخش او باید به مردم گوش کند و از متکبر بودن دست بکشد. این فرصت اوست که کاری کند.»

اتحادیه‌های کارگری فرانسه با همراهی دانشجویان اعتصابات خود را علیه اصلاح قانون بازنشستگی از پنجم دسامبر آغاز کردند. اعتصابات در ماه دسامبر و در شرایطی که مردم به استقبال کریسمس و سال نو می روند، تاکنون اختلال وسیعی در سیستم حمل و نقل فرانسه ایجاد کرده است.

"ادوارد فیلیپ" نخست‌ وزیر فرانسه چهارشنبه ۲۰ آذر، طرح اصلاح نظام بازنشستگی در این کشور شامل ۴۲ برنامه مجزا را رونمایی و اعلام کرد؛ اصلاحات جزئی در بازنگری این طرح اولیه انجام خواهد شد.

بر اساس این طرح، فرانسوی‌های متولد پیش از سال ۱۹۷۵ مشمول این طرح نمی‌ شوند و سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌یابد. با این حال، معترضان به این طرح، ‌از خواسته خود عقب‌ نشینی نکرده و حذف کامل آن را خواستارند. اما دولت معتقد است به تعویق افتادن این طرح، هزینه‌ اجرای آن در دولت‌ های آینده را دوچندان می‌کند. 

عناوین برگزیده