تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۳۷۷
کد خبر: ۷۸۳۵۸
سرویس خبر : زمین شناسی

بودجه ناچیز معدن به اکتشاف نمی‌رسد

می متالز - باوجود تمام توانمندی‌هایی که بخش معدن در کشور دارد، متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت آن به‌ نحو شایسته‌ای بهره‌مند شویم.
بودجه ناچیز معدن به اکتشاف نمی‌رسد

به گزارش می متالز، درحالی‌که ایران این توان را دارد که اکتشافات را توسعه دهد، هنوز اقدامات چندانی برای این مهم صورت نگرفته است و تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله‌داریم. این مهم را می‌توان از بودجه‌ تخصیص‌یافته سال آینده و سال گذشته سازمان زمین‌شناسی به‌عنوان سازمان متولی مطالعات اولیه اکتشاف در کشور بررسی کرد. ناچیز بودن بودجه برای پروژه‌های عمرانی این سازمان باعث می‌شود که در عمل نتواند به اهداف و وظایف خود دست پیدا کند.  درحالی‌که کشورهای پیشرفته برای اکتشافات بودجه‌های کلانی را در نظر گرفته و به‌طور میانگین حدود ۸ میلیون متر حفاری می‌کنند اما ما با بودجه‌های ضعیفی که برای اکتشاف و حفاری در نظر می‌گیریم عمق معدنکاری و حفاری اکتشافی را به ۶ میلیون متر هم نمی‌توانیم برسانیم. این مسئله نشان می‌دهد با چنین سیاست‌هایی در بخش معدن عملا نمی‌توانیم از نعمت‌های خدادادی کشور بهره‌مند شویم.  ازآنجایی‌که تهیه اطلاعات‌پایه در کل جهان با حاکمیت است و اکتشاف تکمیلی را بخش خصوصی انجام می‌دهد، ما هم در ایران باید به این سمت حرکت کنیم و برای تهیه اطلاعات‌پایه باید اعتبار کافی به سازمان‌های دولتی مثل سازمان زمین‌شناسی داده ‌شود. متاسفانه در بخش عمده‌ای از مساحت کشور اکتشاف با ژئوفیزیک هوایی انجام‌نشده و درنهایت نمی‌دانیم در زمین چه می‌گذرد البته با متخصصان و برنامه‌هایی که سازمان زمین‌شناسی در اختیار دارد امیدواریم در آینده نزدیک پیشرفت خوبی داشته باشیم.
ما ثابت کرده‌ایم که اگر در افق ۱۴۰۴ اهداف مدنظر را در حوزه معدن و صنایع معدنی محقق کنیم می‌توانیم ۶۰ درصد درآمدهای نفتی را پوشش دهیم. بنابراین بخشی که این ظرفیت را داشته باشد، مستحق توجه و عنایت ویژه است.

بهرام شکوری - رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران
عناوین برگزیده