تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۷
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۷۸۷۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازارسرمایه:

شرایط بازار سهام مناسب نوسان گیری نیست/ تحلیلی از آخرین وضعیت بورس

می متالز - کارشناس بازارسرمایه با اعلام اینکه شرایط بازار سهام مناسب نوسان گیری نیست، تحلیلی از آخرین وضعیت بورس ارایه کرد.
شرایط بازار سهام مناسب نوسان گیری نیست/ تحلیلی از آخرین وضعیت بورس

به گزارش می متالز، حمید میرمعینی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در پی تنش‌های اخیر در منطقه گفت: ریزش بیش از 16 هزار واحدی شاخص در روز شنبه معادل 4.3 درصد بود که رقم بسیار قابل توجهی محسوب می‌شود و رکورد ریزش شاخص شکسته شد اما این ریزش متناسب با ارزش بازار بود.

وی افزود: این بازار سریع‌ترین واکنش را به اتفاقات نشان می‌دهد و باید این ریسک‌ها را هم پذیرفت. بازارسرمایه به همان اندازه‌ای که بازده‌ خارق العاده می‌دهد برخی مواقع ریسک کاهش ارزش قیمت‌ها هم دارد. عامل مهمی که قیمت‌ها مبتنی بر آن ارزش گذاری می‌شوند، امنیت سرمایه گذاری و کسب انتفاع است. اگر انتفاعاتی متصور نشود و سهام در معرض ریسک باشد بر روی قیمت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به معادلات و اتفاقات جدید، بازار نیاز به محاسبات جدید برای قیمت گذاری‌ دارد و متغیرهای جدید و تاثیرگذار در بازار لحاظ شده و سطح ریسک در نظر گرفته شده، بالا برود. سرمایه‌داران جدید باید دید 6 ماهه تا یک سال با نگاه میان مدت به بازار داشته باشند. اما در شرایط فعلی فروشندگان سهام زیاد بوده و سرمایه گذاران دارای ریسک پایین، به دنبال فرصتی برای خروج هستند .

میرمعینی افزود: پول هوشمند به سمتی هدایت می‌شود که ریسک حداقلی داشته باشد. بنابراین شاید سرمایه‌داران بازده آنچنانی کسب نکنند اما در این شرایط به دنبال حفظ ارزش دارایی‌ها هستند. بنابراین توصیه می‌شود افراد با هدف نوسان‌گیری وارد بازار نشوند.

وی تاکید کرد: برخی مواقع به دلایل ملاحظات سیاسی و حاکمیتی، از ریزش‌های کاذب جلوگیری می‌شود که شاید برای چند جواب دهد اما در بلندمدت تا زمانی که اصلاح مورد نظر تحلیل‌گران انجام نشود و قیمت‌ها به جذابیت نرسند سرمایه جدید وارد بازار نمی‌شود و ساز و کار عرضه و تقاضا ایجاد نخواهد شد.

میرمعینی با اعلام اینکه داد و ستد 4 هزار میلیارد تومان روز شنبه در برابر 400 هزار میلیارد تومان سهام خرد شناور، قابل توجه نیست، افزود: افرادی که  سریع از بازار خارج می‌شوند فعالانی هستند که دسترسی به سامانه معاملاتی سریع دارند و سرمایه این افراد در اوراق و سپرده می‌ماند و دوباره به بازار سرمایه برمی‌گردد.

وی ادامه داد: با ادامه این روند در بلندمدت، شاید شاهد خروج سرمایه از بازار باشیم و تعمیق و ایجاد رکود در بازار سرمایه خروج سرمایه را شکل می‌دهد که در این صورت آسیب‌هایی هم به سایر بازارها وارد می‌شود و شاهد سفته بازی‌ها در بازار ارز، طلا، سکه و ...خواهیم بود. بطور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه پیش می‌آید و تمام برآوردها در حال حاضر شرطی است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده