به گزارش می متالز، محمدرضا نجفیمنش با اعلام اینکه عمده مشکلات خودروسازان ناشی از قیمتگذاری غلط محصولات است که سبب شده تا خودروها با ضرر و زیان تولید شوند به ایرنا گفت: در سالهای گذشته هر کس توانسته بود خودرویی ثبتنام کند بین ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سود برد و این موضوع از اساس اشتباه است.
وی ادامه داد: اشتباهتر این است که این موضوع نه یک معامله، بلکه قمار است. زیرا بر پایه برد - برد نیست و همواره خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا زیان می هند. بهترین راه برای راضی نگه داشتن خریدار و فروشنده، تعیین قیمت در حاشیه بازار و سپس اصلاح آن است. اقدامی که دهه ۷۰ مشابه آن را انجام داده و نتیجه هم گرفتیم.
این مقام صنفی افزود: هرچند سال گذشته تعیین قیمت خودرو با روش ۵ درصد زیر قیمت بازار از سوی وزیر صنعت نیز مورد تاکید قرار گرفت اما در عمل اجرای نشد. هنوز هم دیر نشده و میتوان با این شیوه به واقعی شدن قیمتها کمک کرد و اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش فوری خودروسازان با قیمتهای حاشیه بازار انجام شود بهتدریج به واقعی شدن و کاهش قیمتها منجر میشود.
نجفی منش با بیان اینکه وزارت صنعت از ترس اجتماع معترضان از شجاعت لازم برای اجرای این کار برخوردار نبود، ادامه داد:برای رفع مشکلات خودروسازان سه راهکار فروش اموال مازاد، فروش شرکتهای غیر ضرور و ارزیابی و بهروز کردن داراییها پیشنهاد شده و پیشبینی میشود با انجام این اقدامات، بخشی از مشکلاتشان کاهش یابد.
وی درباره امکان تولید محصولات با موتور یورو ۵ هم توضیح داد: این توانایی نزد خودروسازان و قطعهسازان وجود دارد اما بدون ارتقای استاندارد آلایندگی سوخت عقیم میماند. موضوع اصلی، عقب ماندن وزارت نفت از استاندارد سوختهای تولیدی است و بدون ارتقای استاندارد بنزین و گازوئیل به یورو ۵، حتی تولید موتورهای یورو ۵ عقیم میماند.