تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۶:۴۸
بازدید: ۶۸۷
کد خبر: ۷۹۲۰۸
سرویس خبر : محیط زیست

غار آهکی ارزشمند کاشان زیر آوار معدن

می متالز - میراث گرانبهای مناطق کوهستانی کاشان باحال وهوای عطرآگین گل‌وگلاب و گیاهان دارویی این روزها دستخوش کندوکارهای معدن‌های سنگ شده تا جایی که شکایت‌ها و گلایه‌های مردم محلی منطقه و گردشگران و دوستداران محیط زیست را برانگیخته است. شاهد این آشفتگی انسان ساخته در طبیعت کاشان، غار آهکی و تاریخی روستای «اُزوار» در منطقه سده برزک کاشان است که در بین دو معدن در حال جان دادن است.
غار آهکی ارزشمند کاشان زیر آوار معدن

زهرا جلوداریان

به گزارش می متالز، مطالعات انجام شده بوسیله دانشمندان زمین شناسی نشان می‌دهد که تاریخ تشکیل غار «اُزوار» به دوره «میوسن» و تقریباً به 20 میلیون سال قبل بازمی گردد که مصادف با پایان عصر یخبندان نیم کره شمالی بوده است.جنس سنگ‌های داخل غارکلسیت، آراگونیت، ژیپس و در اعماق بیشتر احتمالاً آنیدریت و تناردیت است. براساس بررسی‌های میدانی انجام شده توسط انجمن غارنوردان وغارشناسان ایران، غارمذکور به‌صورت 14طبقه وشاید بیشتراست. درحال حاضر تنها 9 طبقه این غار توسط انجمن مذکور نقشه‌برداری و مورد شناسایی قرارگرفته است. درمجموع با توجه به این گزارشات، غارمورد نظر به‌لحاظ زمین شناسی و غارنوردی دارای ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر متخصص وعلاقه‌مند دراین زمینه است.
«عباس متولی» معاون میراث فرهنگی کاشان با ابراز تأسف از اینکه انجام عملیات معدن کاوی در محدوده این اثر طبیعی ادامه دارد، می‌گوید: این عملیات موجب تخریب و صدمات جبران‌ناپذیری برای این غار تاریخی می‌شود.
وی تأکید می‌کند: از آنجایی که حفاظت و بهره‌برداری از این غار در جهت ارتقای وضعیت گردشگری منطقه مورد درخواست مکرر اهالی منطقه و مسوولان محلی است، براین اساس این اداره نیز در قالب انجام مکاتباتی با اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشان خواستار توقف عملیات معدن کاوی در محدوده غار مذکور، با هدف حفظ و رعایت حریم آن شده است.
«علی ابوالفضلی» مدیر پایگاه میراث نیاسر (برزک) نیز با اشاره به اینکه در خصوص فعالیت معدن کنارغار تاریخی «اُزوار» هیچ مجوز و استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده، می‌گوید: حفظ طبیعت گردشگری منطقه کوهستانی کاشان ضروری است.
«محمدمهدی شریفی» رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری کاشان نیز می‌گوید: ما این غارتاریخی را ندیده بودیم وگرنه با مجوزمعدن مخالفت می‌کردیم. متأسفانه با توجه به اهمیت گردشگری در منطقه کوهستانی کاشان، این شهرستان طرح آمایش ندارد تا براساس آن کاربری هرمنطقه تعریف و براساس آن تصمیم‌گیری شود واین مشکل اساسی منطقه کوهستانی گردشگری کاشان است.

«حسین خادمی» رئیس اداره محیط زیست کاشان هم می‌گوید: برای بررسی وضعیت این غار که رفتیم، معدن کار ورودی آن را با سنگ مسدود کرده بود که البته پیگیری‌ها ادامه دارد.در همین حال، «مجید برازنده» رئیس اداره صمت کاشان نیز می‌گوید: برای هیچ کدام از معادن در این شهرستان مجوز صادر نمی‌شود و مراحل این کار در اصفهان انجام می‌گیرد. اما«ایرج موفق» مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان اصفهان نیز می گوید: مجوز معادن در گذشته صادرشده و ما موظف نیستیم که از همه ادارات استعلام بگیریم.

عناوین برگزیده