تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۷۹۵۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فرصت‌های اکسپو ۲۰۲۰ برای ایران

می متالز - قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است باید مسیر حضور بخش‌خصوصی در تجارت را هموارتر کرد و به این نکته توجه کرد که دولت هیچ‌گاه تاجر خوبی نبوده و صادرکننده و واردکننده خوبی به‌شمار نمی‌آید.
فرصت‌های اکسپو ۲۰۲۰ برای ایران

به گزارش می متالز، حسین مدرس خیابانی در نشست هماهنگی ستاد ملی اکسپو ۲۰۲۰ دبی، این رویداد را فرصتی بی‌نظیر برای معرفی کالاها و خدمات ایرانی به دنیا دانست. وی تاکید کرد که رونق صادرات کالا و خدمات و نیز جذب سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در اقتصاد ایران، باید دو آورده مهم اکسپو باشد.

 مدرس خیابانی، برگزاری اکسپوها را یک رویداد فرهنگی و اقتصادی بسیار مهم در دنیا دانست که ۶ ماه تمام کشورها و مردم دنیا را به خود مشغول می‌کند. وی افزود: تمامی مباحث مرتبط با آخرین پیشرفت‌ها، تکنولوژی‌ها، دستاوردهای علمی، فرهنگی و اجتماعی در کنار پتانسیل‌ها و توانمندی‌های اقتصادی یک کشور، همه در قالب برگزاری رویداد اکسپو گردهم جمع می‌شوند و ما نیز به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ غنی که داریم باید با تمام دستگاه‌های اجرایی، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در برگزاری هرچه موثرتر این رویداد تلاش کنیم.

مدرس خیابانی اظهار کرد: برای اینکه جایگاه خود را در نمایشگاه‌های سایر کشورها باز کرده و بتوانیم برخی نمایشگاه‌های تخصصی را برای معرفی دستاوردها و پتانسیل‌های ایران در دنیا برگزار کنیم، باید رایزنی گسترده‌ای را انجام دهیم اما با فضایی که اکسپوی ۲۰۲۰ دبی پیش‌روی ایران قرار داده، اگرچه برخی از کشورهای دنیا به خیال خودشان قصد منزوی کردن ایران را دارند، اما یک فرصت بی‌بدیل خواهیم داشت که با استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود بتوانیم چهره واقعی ایران را به کشورهای دنیا نشان دهیم.  وی از شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا فایل مشارکت دستگاه‌های اجرایی را در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی در بازه‌ زمانی پیش از برگزاری اکسپو نبندد و اعلام کرد: این نمایشگاه قرار است شش ماه در جریان باشد و بنابراین هر یک از دستگاه‌های اجرایی باید از ۲۱ مهر سال ۹۹ که این نمایشگاه آغاز به‌کار می‌کند تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۰کاملا در این نمایشگاه فعال بوده و برنامه‌های خود را متناسب با شرایط به‌روزرسانی کنند؛ این درحالی است که شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز باید جایی را نیز در برنامه‌ریزی‌های خود برای موارد غیرقابل پیش‌بینی قرار دهد و زمینه‌ای را فراهم سازد که فرصت حضور همه بخش‌ها در طول ۶ماه فراهم شود. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گردشگری نیز در گروه صادرات ایران قرار می‌گیرد و بنابراین باید به این بخش نیز توجه ویژه داشته و حواسمان باشد که در دوره نمایشگاه، جذب گردشگر نیز باید مدنظر قرار گیرد تا در نهایت خروجی این نمایشگاه برای ایران، آورده‌های اقتصادی از جنس رونق صادرات کالا و خدمات داشته باشد؛ بنابراین اگر غیر از این باشد، حتما از پتانسیل بی‌نظیر اکسپو به‌خوبی استفاده نشده است. این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تشکل‌ها نقطه تماس دولت و بخش خصوصی هستند، گفت: پس حرکت انفرادی در برنامه‎ریزی مرتبط با حوزه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی نیز نباید صورت گرفته و باید از ظرفیت تمامی تشکل‌ها با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بهره گرفت.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه چهار حوزه باید در اکسپو درگیر کار شوند، گفت: حوزه اول استان‌ها هستند که باید از ظرفیت استان‌ها و مناطق آزاد کشور بهترین استفاده را صورت داد؛ به‌نحوی که استان‌هایی که قطب صادرات هستند، نقش ویژه‌ای را در این حوزه پذیرفته و با نظارت ستاد اکسپو، بخشی از امور را اجرایی کنند؛ این در شرایطی است که در حوزه دوم، طیفی از کالاهای صادراتی در کشور قرار می‌گیرند که معرف تمدن ایرانی بوده و باید به دنیا به‌عنوان یک ظرفیت و پتانسیل منحصر‌به‌فرد معرفی شوند که نمونه آن پسته، خشکبار، زعفران و فرش هستند؛ اما درکنار آنها باید طیفی از خدمات هنری-سینمایی، موسیقی اصیل ایرانی و کالاهای نانوتکنولوژی و‌ های تک نیز مدنظر قرار گیرند و به دنیا معرفی شوند. وی ادامه داد: در عین حال باید در قالب تورهای گردشگری، تلاش کنیم تا از ظرفیت‌های گردشگری و مناطق بکر گردشگری ایران از جمله تورهای طبیعت‌گردی استفاده کنیم و نقش ویژه‌ای را برای آنها در اکسپو قائل شویم. مدرس خیابانی گروه سوم را کالا و خدماتی دانست که باید در قالب تشکل‌ها معرفی شوند و البته نباید برای آن، تنها قائل به یک تشکل شد، بلکه هر تشکلی که کالا و خدمات عرضه می‌کند باید سهم خود را در اکسپو و برگزاری هر چه بهتر آن داشته باشد. وی گروه چهارم را هنرهای زیبا و صنایع‌دستی دانست که نباید در فرآیند تقسیم کار اکسپو، آن را فراموش کرد. مدرس خیابانی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کرد تا با برگزاری همایش‌های استانی و منطقه‌ای به‌ویژه با رویکرد نقش‌آفرینی ایران در تجارت با اوراسیا، زمینه‌ای را فراهم آورد تا حضور بخش‌های مختلف علاوه بر توجه به پتانسیل‌های اکسپو در معرفی کالا و خدمات ایرانی به دنیا، همراه با توجه ویژه به اوراسیا و تجارت با این کشورها باشد. مدرس خیابانی در ادامه با اشاره به تعدد و تکثر تاجران ایرانی در خرید و فروش کالاهای تولید ایران گفت: متاسفانه به دلیل تکثر صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی، هم کالاهای خود را به دنیا ارزان می‌فروشیم و هم گران از دنیا، کالا می‌خریم، در حالی‌که باید تلاش کنیم تشکل‌محور حرکت کرده و در حوزه صادرات، از پتانسیل تشکل‌های بزرگی همچون کنفدراسیون صادرات ایران و کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران بهره مناسبی داشته باشیم. مدرس خیابانی همچنین گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) باید در اکسپو نقش‌آفرینی کنند. وی افزود: باید یک مدیر کنترل پروژه نیز در ستاد اکسپو، تمامی بخش‌ها را به شکل فوق‌العاده‌ای کنترل کرده و نظارت کافی روی حسن انجام کارها داشته باشد؛ از سوی دیگر، باید مسیر حضور بخش‌خصوصی را هموارتر کرد و به این نکته توجه کرد که دولت هیچ‌گاه تاجر خوبی نبوده و صادرکننده و واردکننده خوبی به‌شمار نمی‌آید. مدرس خیابانی با اشاره به حرکت جهادگونه صادرکنندگان کشور در تامین ارز مورد نیاز صادرات خاطرنشان کرد: در شرایطی که دولت برای جابه‌جایی ارز موردنیاز یک مربی ورزشی با مشکل مواجه بود، صادرکنندگان کشور توانسته‌اند ۳۲ میلیارد دلار صادرات انجام دهند و ارز حاصل از آن را به کشور برگردانند.

عناوین برگزیده