تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۷۹۷۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پرش بی سابقه ۱۵ هزار واحدی شاخص و تنها ۵ سهم منفی/ نظر دو گروه درباره آینده

می متالز - ادامه رونق دیروز بازار سهام منجر شد تا امروز شاخص با پرش بی سابقه ۱۵ هزار و ۴۱۵ واحدی، رکورد جدیدی ثبت کند و به جز ۵ شرکت ۴۲۰ سهم دیگر شاهد رشد قیمت شدند.
پرش بی سابقه ۱۵ هزار واحدی شاخص و تنها ۵ سهم منفی/ نظر دو گروه درباره آینده

به گزارش می متالز، در حالی امروز افکار عمومی ایران متاثر از حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی و فوت همه 176 نفر بود که در دومین روز کاری هفته، رکورد جدیدی برای بازار سهام به دست آمد اما فعالان بازار هم مانند دیگر اقشار، چندان از این بابت خوشحال نبودند.

براساس این گزارش، در جریان معاملات امروز، شاخص قادر به جبران ریزش بی سابقه بیش از 16 هزار واحدی شنبه گذشته شد و با جهش بی نظیر 15 هزار و 415 واحدی به 375 هزار و 222 واحدی رسید اما همچنان از رکورد 384 هزار تایی فاصله دارد.

در این رویداد و جهش بیش از 15 هزار تایی شاخص (معادل 4.4 درصد) که برای اولین بار رخ داد، شرکت های بزرگ مانند هلدینگ پتروشیمی فارس، ملی مس، گل گهر، پتروشیمی پارس، پالایشگاه بندرعباس، تاپیکو و پارسان، نقش مهمی داشتند و با اثر 1014 تا 399 واحدی، زمینه ساز روز تاریخی بورس شدند.

رونق امروز بازار سهام چنان بود که مانند دیروز، اکثریت مطلق شرکت ها با رشد 5 درصدی و صف خرید روبرو بودند. به طوریکه بررسی های بورس پرس نشان داد از 425 سهمی که در تابلوهای بورس و فرابورس داد و ستد شدند تنها 5 شرکت فروسیلیس‌ ایران‌، سیمان‌فارس‌، فولاد امیرکبیرکاشان، لیزینگ ایرانیان  و تکین‌کو منفی و شاهد افت اندک قیمت ها بودند.

همچنین در شرایطی امروز 2.9 هزار میلیارد تومان در بورس و 281 میلیارد تومان در فرابورس جابجا شد که سایپا با معامله 474.9 میلیون سهم در رتبه اول قرار گرفت و بانک تجارت، پارس خودرو، بانک صادرات و ذوب آهن شاهد دست به دست شدن بیش از 352، 250، 195 و 148 میلیون سهم بودند.

با این اوصاف و درحالی بورس بار دیگر به گزینه اول سرمایه گذاری تبدیل شده که به باور کارشناسان، عواملی چون قیمت مناسب سهام، پیش بینی انتشار گزارش 9 ماهه مثبت اکثر شرکت ها، افزایش سرمایه چندین شرکت از محل جذاب تجدید ارزیابی دارایی ها، فروش اوراق و اموال دولتی،  در پیش رو بودن انتخابات مجلس و ... می تواند زمینه ساز تداوم رشد قیمت ها و شاخص باشند.

اما گروهی دیگر بر این باورند با توجه به عدم برطرف شدن کامل بحران اخیر منطقه، اثر کاهش قیمت دلار در شرکت های بزرگ شاخص ساز و ارز آور، التهابات داخلی، عدم تایید صلاحیت برخی نمایندگان مجلس و مخصوصا" رسیدن شاخص به محدوده مقاومتی، بازار سهام از این هفته شاهد تعادل و همراه با نوسان و کاهش قیمت ها خواهد بود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده