به گزارش می متالز، نشست معارفه کمیته مشترک بازرگانی ایران و رومانی بعدازظهر امروز با حضور معاون امور بینالملل اتاق ایران، نماینده وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت، نماینده اتاق ایلام بهعنوان اتاق معین کشور رومانی و جمعی از فعالان اقتصادی در ساختمان اتاق ایران برگزار شد.
به گفته محمدرضا کرباسی معاون امور بینالملل اتاق ایران مبنای شناسایی و دعوت از فعالان اقتصادی حاضر در این نشست، سامانه اطلاعات اتاق ایران و گمرک بوده است. او در ادامه به بیان مهمترین شاخصهای اقتصادی کشور رومانی برای تجارت پرداخت.
معاون امور بینالملل اتاق ایران، رشد اقتصادی متوازن در سالهای گذشته، اقتصاد باز و مبتنی بر صادرات، حملونقل و انرژی و سیاست مبتنی بر تنشزدایی را مهمترین مزیتهای اقتصادی کشور رومانی دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیتهای بالقوه این کشور، امکان صادرات به کشورهای عضو بالکان را فراهم میکند؛ بهویژه اینکه نگاه رومانی هم به همکاری اقتصادی با ایران بسیار باز است.
کرباسی با ارائه آمار و ارقامی از سطح روابط تجاری ایران و رومانی اظهار کرد: طی سالهای 2015، 2016 و 2017 شاهد رشد همکاریهای تجاری ایران و رومانی بودیم. اما متأسفانه از سال 2018 با فشاری که از سوی کشورهای غربی اعمال شد، بهتدریج شاهد کاهش سطح همکاریها هستیم. تا جاییکه طبق آمار 9 ماهه سال 2019، حجم روابط تجاری ایران و رومانی از 485 میلیون دلار به 97 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.
معاون امور بینالملل اتاق ایران خاطرنشان کرد: ایران محدودیتی برای همکاری با کشورهای حوزه بالکان ندارد و عمده واردات ایران از این کشورها مواد خام صنعتی، کانیهای فلزی، نفت و مواد پلاستیکی است. صادرات خدمات فنی و مهندسی، ساختمانسازی، نفت و گاز، صنایع تبدیلی و دامپروری، شیلات و تولید مشترک در قطعات یدکی خودرو نیز از مهمترین حوزههای همکاری مشترک ایران و رومانی است که باید موردتوجه فعالان اقتصادی قرار گیرد.
کرباسی در پایان ابراز امیدواری کرد که با فعال شدن کمیته مشترک بازرگانی ایران و رومانی، سطح روابط تجاری دو کشور بهمانند قبل افزایش یابد. همچنین به گفته او حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت در این کمیته دائمی و با حق رأی است.
در ادامه این نشست، مهدی جلالپور نماینده سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه تقویت همکاری میان ایران و کشورهای اروپایی بر مبنای همکاریهای بخش خصوصی طرفین است اما حمایت دولتها در این امر ضروری است، افزود: یکی از مهمترین حوزههایی که در حال حاضر میان ایران و کشورهای اروپایی جای کار بسیاری دارد اما اغلب نادیده گرفته میشود، صنایع خلاق و محصولات فرهنگی است. او در همین زمینه تاکید کرد که نباید اینطور تصور کرد که صنایع خلاق تنها به حوزه استارتاپها محدود میشود.
جلالپور یکی از اشتباهات تجاری در سالهای اخیر را غفلت از کشورهایی دانست که در طولانیمدت برای کشور مزیت تجاری به همراه دارند. او تصریح کرد: بعد از برجام متاسفانه نگاهمان به بنگاههای بزرگ و کشورهای پیشرو معطوف بود و از کشورهایی که در طولانی مدت برای کشور منفعت اقتصادی به همراه دارند، از جمله رومانی غافل بودیم.
او در ادامه بر ضرورت عارضهیابی کالاهای صادراتی ایران به کشورهای اروپایی تاکید کرد و افزود: طی یک بررسی دقیق باید مشخص شود که چرا عمده سهم صادرات ما به کالاهای سنتی اختصاص پیدا کرده است؛ به عنوان نمونه چرا نمیتوانیم در حوزههای با ارزش بالا از جمله قطعات خودرو صادرات موفقی داشته باشیم.
جلالپور در پایان بر ضرورت تطبیق با استانداردهای روز جهانی و یادگیری اصول بینالمللی تجارت تاکید کرد.
حامد مهاجر که به نمایندگی از وزارت امور خارجه در این نشست حضور داشت، مهمترین موانع توسعه تجارت با کشور رومانی را تشریح کرد.
به گفته مهاجر، بررسی آمارهای تجاری حاکی از آن است که در دهه 60، بیشترین حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای اروپای شرقی به رومانی اختصاص دارد؛ اما پس از مدتی به واسطه تغییر نگاه تجاری که در فعالان اقتصادی رخ داد، روابط صرفا به دولتهای طرفین محدود شد.
مهاجر، مبتنی بودن سیاست رومانی در چارچوب ناتو و اتحادیه اروپا، تحریمها، اتخاذ شریکهای راهبردی از سوی رومانی، عدم ثبات در فضای سیاسی کشور رومانی را مهمترین موانع توسعه تجارت رومانی و ایران طی سال های اخیر عنوان کرد. او همچنین تاکید داشت: رومانی روابط خودش را با ایران تعریف کرده است و این کشور در سالهای اخیر نگاه احتیاط آمیزی به تجارت با ایران داشته است.