تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۳۷۲
کد خبر: ۸۲۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مهندس هوشنگ گودرزی:

بالا رفتن قیمت جهانی مواد اولیه موجب متضرر شدن صنایع پایین‌دستی خواهد شد

می متالز - رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و سرپرست شرکت آلومینیوم‌پارس می‌گوید: در هفته‌های گذشته بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت شمش آلومینیوم بودند، افزایش قیمت به نفع تولیدکنندگان بالادستی است! زیرا صنایع مادر شمش را بالاتر از قیمت جهانی به بازار داخلی عرضه می‌کنند و همین امر موجب ضرر صنایع پایین‌دستی و ناکارآمدی آن‌ها به‌مرور زمان می‌شود.
بالا رفتن قیمت جهانی مواد اولیه موجب متضرر شدن صنایع پایین‌دستی خواهد شد

به گزارش می متالز، بازار محصولات پایین دست به‌خصوص در داخل کشور توان این افزایش قیمت را ندارند و محصولات مشابه جایگزین محصولات آلومینیومی می‌شوند. ادامه این روند موجب از دست رفتن بازارهای محصولات پایین‌دستی آلومینیومی می‌شود و بازپس‌گیری بازار نیز امری دشوار است. صنعت آلومینیم کشور نیازمند متولی دلسوز بوده که در چنین موقعیت‌هایی حامی صنایع پایین دستی باشد؛ اما متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی در کشور وجود ندارد. از آنجایی که در سال‌های گذشته دولت خود نیز متولی تولید شمش آلومیینوم در کشور بوده، قوانین نیز در راستای بهبود اوضاع شرایط تولیدکنندگان شمش وضع شده است، بنابراین لازم است که بنابر اصل ۴۴ قانون اساسی دولت تولید را به بخش خصوصی واگذار کند و خود به وضع قوانین ونظارت و بهبود روند بپردازد.

اثرات بالا رفتن قیمت مواد اولیه در صنایع پایین‌دستی به سرعت نمایانگر نمی‌شود؛ پیش‌بینی اثرات افزایش قیمتماده اولیه بر صنایع پایین‌دستی نیازمند بررسی و مطالعه دقیق است. در اثر بالا رفتن قیمت شمش آلومینیوم کهماده اولیه مصرفی در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم است، قیمت تمام شده این محصولات بالا می‌رود، همینامر موجب می‌شود که بعضی از محصولات آلومینیومی با سایر محصولات جایگزین شوند. وقتی قیمت ماده اولیهآلومینیوم بالا رود، در نهایت قیمت تمام شده پروفیل آلومینیومی بالا می‌رود و در نتیجه مصرف‌کننده بهسراغ استفاده از پروفیل پی‌وی‌سی یا آهنی می‌رود و پنجره آهنی یا پی‌وی‌سی جایگزین استفاده از پنجرهآلومینیومی می‌شود. زمانی که به‌جای پنجره آلومینیومی از پنجره آهنی استفاده می‌شود، بار متفاوتی بر روی بنایساختمان قرار داده‌ می‌شود که چون از ابتدا طراحی ساختمان برای این بار نبوده، در بلندمدت مشکلاتی را به‌همراهخواهد داشت. اما اثرات آن در کوتاه‌مدت قابل مشاهده نیست. اثر بعدی افزایش قیمت شمش آلومینیوم، افزایش واردات محصولاتی پایین‌دستی آلومینیومی است که در کشور نیز تولید می‌شوند؛ زیرا قیمت شمش آلومینیوم درداخل کشور بیشتر از قیمت مواد اولیه صنایع خارجی است؛ بنابراین قیمت تمام شده محصول تولید داخل بالاتر ازقیمت محصولات وارداتی شده و همین امر موجب می‌شود که این محصولات امکان رقابت با کالاهای وارداتی را ازدست بدهند؛ میزان واردات افزایش پیدا خواهد کرد و صنایع تولیدکننده محصولات پایین‌دست آلومینیوم مجبور بهکاهش تولید و یا توقف خواهند شد. همین امر موجب بیکاری بسیاری از افراد شاغل در این صنایع می‌شود. بازاراین محصولات نیز از دست تولیدکننده داخل خارج شده و بازپس‌گیری بازار نیز کار دشواری است. بنابر موارد بیانشده فوق اثرات مخرب بالا رفتن قیمت شمش آلومینیوم  را در صنایع پائین دستى به تدریج شاهد خواهیم بود.

در شرایط فعلی همراستا با بالا رفتن قیمت شمش آلومینیوم در بازارهای جهانی، مقدار ارائه شمش در بازارداخل نیز بسیار محدود شده و همین محدودیت عرضه موجب بالا رفتن قیمت نیز شده است. متاسفانه در شرایطفعلی، تولیدکنندگان شمش داخلی از فروش این محصول سرباز زده و صنایع پایین‌دستی برای تامین ماده اولیهمورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو هستند و همین امر موجب کاهش تولید آن‌ها می‌شود.

عناوین برگزیده