تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۷۰۷
کد خبر: ۸۲۰۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه اولیه «فروی» بخریم یا نخریم؟ / آیا «فسازان» دیگری در راه است؟

می متالز - شرکت ذوب روی اصفهان در حالی روز سه شنبه ۱۰ درصد از سهام خود را با نماد فروی عرضه اولیه خواهد کرد که آخرین عرضه اولیه بورس با نماد «وآوا» در کمتر از ۴ ماه بیش از ۵۰۰ درصد بازدهی داشته است.
عرضه اولیه «فروی» بخریم یا نخریم؟ / آیا «فسازان» دیگری در راه است؟

به گزارش می متالز، قرار است روز سه‌شنبه شرکت ذوب روی اصفهان ۱۰درصد از کل سهام خود را با نماد «فروی» به عرضه اولیه بگذارد. عرضه اولیه‌ای که پس از گذشت بیش از ۳ماه رخ خواهد داد و حداکثر نقدینگی آن ۱۴۰هزار تومان خواهد بود. البته با توجه به تعداد بالای مشارکت‌کنندگان در عرضه‌اولیه‌های گذشته، احتمالا به هر کد بورسی چیزی حدود ۷۰هزارتومان سهم برسد.

رشد بیش از ۵۰۰ درصدی نماد «وآوا» از زمان عرضه تاکنون باعث شده تا نمادهای عرضه اولیه برای فعالان خرد بورس جذابیت خاصی داشته باشد.

عموما نمادهای عرضه اولیه پس از عرضه مدت زمانی در صف خرید خواهند بود و اینکه این مدت چقدر طول بکشد به عوامل متعددی نظیر وجود عرضه اولیه بعدی، حجم عرضه، خبرهای بنیادی و به طور کلی شرایط بازار سهام وابسته است. تجربه عرضه اولیه‌های قبلی نشان داده هر چقدر میزان نقدینگی موردنیاز برای خرید سهام عرضه اولیه کمتر باشد، رشد اولیه آن بلندمدت‌تر بوده ولی میزان بازدهی مجدد آن بعد از اولین فرصت خرید به عوامل متعدد دیگری بستگی دارد که مهمترین آن وضعیت بنیادی شرکت است.

وضعیت عرضه اولیه‌های نیمه دوم سال

بررسی اطلاعات نماد «فروی» در کدال نشان می‌دهد این شرکت در ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر امسال ۱۴۸۶ ریال سود محقق کرده که در مقایسه مدت مشابه سال گذشته رشدی ۱۳۷درصدی و در مقایسه با دوره ۶ ماهه امسال رشدی ۸درصدی را نشان می‌دهد. همچنین آمار فروش شرکت در یکسال اخیر نشان می‌دهد که به جز آذر ماه که درآمد ناشی از فروش شرکت تقریبا ۸برابر شده در مابقی گزارش‌های ماهیانه میزان فروش شرکت تقریبا ثابت بوده است. با توجه به اینکه مجمع عمومی سالانه این شرکت در اردیبهشت ماه است، سهامداران می‌‌توانند به سود نقدی این سهم نیز امید داشته باشند.

روند فروش «فروی»

تجربه سهامداران از آخرین عرضه اولیه گروه فلزات اساسی شاید باعث افزایش جذابیت فروی شود. شرکت غلتک سازان سپاهان که ۲۸ مرداد امسال با نماد «فسازان» وارد بورس شد با قیمت ۸۴۰۰ ریال کشف قیمت شد و به هر کد بورسی ۱۱۷ سهم معادل ۹۸۲۸۰تومان رسید. فسازان قبل از ریزش در حدود ۱۷۰درصد رشد داشت و سه ماه پس از عرضه نیز با افزایش سرمایه ۶۰درصدی داد. و با توجه به برنامه‌های آتی شرکت ذوب روی اصفهان می‌توان به احتمال افزایش سرمایه فروی نیز امیدوار بود.

با این حال یکی از عواملی که می‌تواند از جذابیت فروی بکاهد، قیمت نسبتا بالای آن در مقایسه با سهام دیگر این گروه است.

عناوین برگزیده