تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۱
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۸۲۷۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فولاد ازنا دست‌ به‌ دامن ایمیدرو شد

مجتمع فولادی که در وعده‌ها ذوب شد/ پروژه ۱۷ساله همچنان درجا می‌زند

می متالز - وعده‌ها برای بهره‌برداری از فولاد ازنا یکی‌یکی بایگانی می‌شود تا این بار مسوولان برای تکمیل آن دست به دامن ایمیدرو شوند، این سرنوشت یک پروژه ۱۷ ساله است که قرار بود اشتغال‌زا باشد.
مجتمع فولادی که در وعده‌ها ذوب شد/ پروژه ۱۷ساله همچنان درجا می‌زند

به گزارش می متالز، مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال ۸۴ آغاز شد، این واحد صنعتی که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان لرستان در این حوزه محسوب می‌شود قرار است با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

این پروژه صنعتی از آن جهت برای لرستان و لرستانی‌ها ارزشمند است که بهره‌برداری از آن می‌تواند به‌طور مستقیم هزار و ۲۰۰ شغل در یکی از بیکارترین استان‌های کشور ایجاد کند که این رقم مجزا از اشتغال غیرمستقیم این واحد صنعتی است.

از سوی دیگر مجتمع فولاد ازنا در صورت بهره‌برداری کامل می‌تواند از خروج سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم‌ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می‌شود.

قصه دنباله‌دار این پروژه که این روزها در آستانه ۱۷ سالگی قرار دارد از این قرار است که فولاد ازنا تاکنون دو بار دچار توقف طولانی‌مدت شده و دوباره با تزریق تسهیلات احیا شده است. فولاد ازنا در سال ۹۰ به‌رغم دارا بودن پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصدی متوقف شد تا پس از سه سال رکود در سال ۹۳ مجدد فعال شود.

در حالی مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی سال ۹۶ اعلام کرده بود که مجتمع فولاد ازنا در مجموع حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، که استاندار لرستان اواخر سال ۹۸ در اظهارنظری گفته است این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت دارد، پیشرفت ۵ درصدی طی دو سال خود به‌تنهایی گویای روند احداث این مجتمع عظیم است.

کیان پور همچنین پیش‌ازاین وعده داده بود که تا پایان سال ۹۷ بخش «نورد» کارخانه فولاد ازنا به بهره‌برداری برسد که البته این وعده نیز به‌مانند سایر قول‌های مسئولان لرستانی به بایگانی رفت.

 

از وزیر سابق تا وزیر کنونی؛ پیشرفت پروژه خوب نیست!

محمد شریعتمداری در سفر به لرستان در کسوت وزارت صمت گفته بود که پیشرفت پروژه خیلی خوب نیست و یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات آن تأمین منابع مالی برای ادامه مسیر است.

وی با بیان اینکه با مسوول کنسرسیوم بانکی آنکه بانک صنعت و معدن بود مذاکره شد تا در اولین فرصت وام مصوب خود را از مجمع کنسرسیوم دریافت کنند، تصریح کرد: اگر قرار است تمدید یا تجدیدنظر در مورد میزان آن باشد باید در اولین فرصت بانک صنعت و معدن این اقدام را انجام دهد.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه این طرح نیاز به مشارکت غیر از بانک هم دارد، افزود: سرمایه‌گذاران به دنبال جلب مشارکت جدید هستند که امیدواریم موفق شوند؛ دولت در زمینه تحقق این هدف از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تسهیلات مورد نیاز این پروژه ۱۰۰ میلیارد است که بخشی از آن اختصاص‌یافته، تصریح کرد: ۸۰ میلیارد از اعتبار نیز به‌زودی تأمین می‌شود؛ البته باید با توجه به شرایط جدید ارزی، برآورد جدیدی از میزان منابع موردنیاز طرح صورت گیرد.

رضا رحمانی وزیر کنونی صمت نیز اردیبهشت‌ماه امسال در سفری که به لرستان داشت از این واحد صنعتی بازدید کرده و وعده پیگیری مسائل آن را داده بود.

 

دست به دامن ایمیدرو

و اما آخرین خبرها حکایت از دست به دامن ایمیدرو شدن مسوولان لرستانی برای تکمیل این مجتمع بزرگ دارد. سید موسی خادمی استاندار لرستان در این رابطه با اشاره به دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس هیئت عامل سازمان گسترش، نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، از مشارکت ایمیدرو در احداث مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا خبر داده است.

وی اظهار داشت: در این نشست نحوه مشارکت سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا بررسی شد. خادمی گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال و با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال تکمیل است که نیاز به تأمین اعتبار دارد.

استاندار لرستان، تصریح کرد: مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا در فاز نخست با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن ورق فولادی در سال و در فاز دوم با ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار تن شمش فولادی به بهره‌برداری خواهد رسید.

خادمی، تصریح کرد: با راه‌اندازی این مجتمع حدود هزار و ۱۶۰ مورد اشتغال در استان ایجاد می‌شود.

 

رئیس صمت لرستان: پیگیریم!

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز با بیان اینکه در حال حاضر فولاد ازنا حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: به دلیل اینکه یکی از سهام داران عمده این طرح، مشکلی برایش پیش آمد و دستگیر شد، وضعیت شرکت به حالت تقریباً تعطیل درآمد.

وی، عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و پیشنهادات داده شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت، بنا است که به صورت مشارکت یکی از شرکت‌های فولادی کشور کار را ادامه بدهد و تمام کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، گفت: استاندار طی دیروز و امروز جلساتی در این رابطه داشتند و پیگیر هستند که بتوانیم پروژه را تمام کنیم.

صفی خانی، تاکید کرد: شرکت «ایمیدرو» یک شرکت و هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری در حوزه‌های فولادی است و در این راستا استاندار لرستان مذاکره‌ای در این خصوص روز گذشته با این شرکت داشته است.

به هر روی باید منتظر ماند و دید آیا ایمیدر قفل پروژه ۱۷ ساله را باز می‌کند یا بازهم قرار است به لیست وعده‌های مسوولان برای تکمیل مجتمع فولاد ازنا سطر دیگری اضافه شود.

عناوین برگزیده