تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۸۲۸۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خداحافظی رسمی بریتانیا با برگزیت

می متالز - با عبور عقربه های ساعت از ۰۰:۰۰ در شب گذشته، بریتانیا رسما از اتحادیه اروپا جدا شد و به صورت مستقل حیات سیاسی و اقتصادی خود را از سر گرفت.
خداحافظی رسمی بریتانیا با برگزیت

به گزارش می متالز،  شب گذشته، بسیاری از مردم بریتانیا، در نقاط مختلف کشور و در میادین اصلی شهرهای مختلف به جشن و پایکوبی مشغول شدند  و خروج کشور را از اتحادیه اروپا جشن گرفتند.

بسیاری از شهروندان بریتانیا، برگزیت را دستمایه ای برای استقلال بیشتر کشور خود می دانند اما عده ای دیگر، این اقدام دولت را مانعی برای یکپارچگی با جهان می دانند.

بوریس جانسون٬ نخست وزیر بریتانیا که اصلی ترین مهره بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا قلمداد می شود شب گذشته در یک پیام ویدیوئی، برگزیت را عاملی برای پیشرفت خواند.

طبق قراردادها و توافقات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا، با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دوره گذار به مدت ۱۱ ماه برای بریتانیا در نظر گرفته خواهد شد که به تدریج روند  استقلال اقتصادی را طی کند.

در این دوره گذار، چهار اصل بنیادی اتحادیه اروپا (آزادی جابه‌جایی کالاها، خدمات، سرمایه و نیروی کار) همچنان در بریتانیا حاکم خواهد بود.

به این معنی که، همچنان شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند بدون محدودیت یا نیاز به ویزا به بریتانیا مهاجرت کنند. از سوی دیگر، بریتانیا نه تنها باید مقررات و استانداردهای فعلی اتحادیه اروپا را رعایت کند، بلکه موظف است مصوبات اتحادیه اروپا در این مدت را هم (بدون آن‌که نقشی در تهیه‌شان داشته باشد) به اجرا بگذارد.

در تجارت بین‌المللی هم بریتانیا همچنان مثل قبل، تابع اتحادیه اروپا خواهد بود و نمی‌تواند تعرفه‌ها و سهمیه‌های واردات و صادرات به کشورهای ثالث را خودش تعیین کند.

طبق این توافق صورت گرفته، بریتانیا تا پایان ماه ژوئن می تواند برای تمدید این دوره گذار تصمیم گیری کند. این در حالی است که، بوریس جانسون بندی را در لایحه توافقنامه خروج به تصویب رساند که بر اساس آن، تمدید این دوره گذار را منع کرده است.

در این دوره انتقالی قرار است دو طرف برای رسیدن به یک پیمان تجاری و چارچوب روابط تجاری‌شان در آینده به توافق برسند؛ و تازه از این‌جاست که سختی کار آغاز می‌شود.

عناوین برگزیده