به گزارش می متالز، محمد کشانی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفتوگویی انجام داده که به شرح زیر است:
با توجه به ماموریتی که برای برگزاری این کنفرانس در نظر گرفته شده، آخرین تکنولوژیها و دستاوردهای فولادی به بحث گذاشته شد. این کنفرانس، به دلیل آنکه در سال جاری نگاه پررنگتری به بخش صادرات داریم برای ما خوب بود و مشتریان مناسبی در اینجا حضور داشتند. همچنین مذاکرات خوبی ازنظر تکنولوژی، تامین مواد اولیه و بازارهای صادراتی انجام گرفت.
در شرکتهای تولیدی در کنار مباحث فروش داخلی، صادرات یکی از مسائل مهمی است که به آن توجه میشود. اگر بخواهم آماری با شما صحبت کنم باید بگویم از 3 میلیون و 600 هزار تن تولید در سال گذشته، 1.9 میلیون تن صادرات انجام گرفت. امسال نیز با توجه به آنکه به 3 میلیون و 750 هزار تن تولید دست خواهیم یافت، صادرات به 2.5 میلیون تن میرسد. البته این رقم بیش از این هم میتواند باشد اما با توجه به اینکه بخشی از تعهد ما تامین نیاز صنایع داخلی است، هدف را 2.5 میلیون تن مشخص کردهایم اما قابلیت صادرات تمام محصول تولیدی را در اختیار داریم.
با توجه به نگاه توسعهای و تکمیل زنجیره ارزش، 2 بحث در هیات مدیره مطرح است. امروز برنامهای برای ورود به صنایع بالادستی و پاییندستی در دستورکار قرار دارد. در صنایع بالادستی خرید معادن سنگآهن و مشارکت در شرکتهای تولید کنسانتره مطرح است. همچنین در صنایع پاییندستی به دنبال خرید شرکت اکسین و حداقل یک شرکت تولید میلگرد هستیم تا پس از شمش و اسلب بتوانیم به محصول نهایی دسترسی داشته باشیم. البته برای این مورد تنها بخش صادرات را در نظر میگیریم.
همانطور که گفتم در بخش صنایع بالادستی، ابتدا بحث پهنه قرار دارد که بتوانیم اکتشاف سنگآهن را داشته باشیم. البته برای آنکه سریع به نتیجه دست پیدا کنیم در کنار آن مشارکت در سهامداری شرکتهای تولید کنسانتره برای تامین نیاز نیز مطرح است.
با توجه به اینکه به نتیجه نرسیده است، نمیتوان در مورد آن اظهارنظر کرد. اما این موضوع هم میتواند در برنامه قرار بگیرد.
در نگاه تجاری تعرفه معنی نداشته و قیمت را عرضه و تقاضا تعیین میکند، البته این کلیات قضیه است. البته عوامل دیگری از جمله افزایش نیروی انسانی، افزایش قیمت مواد اولیه و ... هم بر قیمت تمام شده تاثیر بسیاری دارند. طبعیتا در همه کشورها برای حمایت از تولید، تعرفه وجود دارد. بنده بهشخصه موافق بحث عرضه و تقاضا هستم اما در نگاه ملی حتما باید مباحث مربوط به تعرفه رعایت شود. این موضوع در صنایع دیگر مانند خودرو، آلومینیوم و ... هم وجود دارد و حتما باید نگاه تعرفهای وجود داشته تا از بحران گذر کنیم. اما ادبیات صادرات قطعا عرضه و تقاضا خواهد بود.
نکتهای که دراینباره وجود دارد آن است که مشتریان در این بخش به ما کمک میکنند. بطور حتم خوزستان یک برند است، به دلیل آنکه در بحث فروش هم همیشه 10 تا 20 دلار بالا بوده و مشتریان خود را داریم. این موضوعی است که در ابتدای صحبتم به آن اشاره داشتم. علاوه بر رشد 30 درصدی صادرات نسبت به سال گذشته که برای امسال در نظر گرفته شده، میتوانیم تمام محصولات را صادر کنیم. این موضوع حاکی از وجود بازار است. همچنین نکته اساسی آن است که مشتریان به ما اعتماد کرده و پیشپرداخت داده و هیچ ضمانتی دریافت نمیکنند. این برمبنای همان موضوع برند است. به عبارتی وقتی محصولات ما بدون SJS میرود، نشانه استاندارد است. در مراحل فروش هیچگونه مشکل یا ادعایی از سوی خریداران نداشتیم، درنتیجه میتوان گفت شرکت فولاد خوزستان یک برند جهانی است.
صادرات به عربستان پس از بحث امسال متوقف شد اما به بازارهای دیگری رجوع کردهایم. پیشتر بازار برزیل را داشتیم اما در سال جاری ایتالیا نیز در کنار آن قرار گرفت. امروز 17 کشور بازار هدف فولاد خوزستان است که به آن دست پیدا کرده است. همچنین برای ورود به کشورهای دیگر در حال بازاریابی هستیم و سالبهسال تعداد مشتریان جهانی ما رو به افزایش است.
در بخش پایه قیمت، بیشتر بحث مواد اولیه مطرح است و بر مبنای 3 ماهه آخر قیمت بورس فولاد خوزستان مشخص میشود. در نتیجه این موضوع نشان میدهد به هر میزان ما فعال بوده و قیمت بالاتری داشته باشیم، از معادن و شرکتهای تولیدی حمایت میشود. در نتیجه به این موضوع کمک کرده و همچنان این استراتژی را خواهیم داشت.
تمام فروش کالای ما از طریق بورس انجام میشود. یعنی کشف قیمت هر آنچه به بازار داخلی فروخته میشود، در بورس کالا انجام میگیرد. همچنین به این موضوع اشاره داشتم که تنها بازار صادرات هدف ما نیست، بلکه به بازار داخل هم نگاه داریم. یعنی با توجه به قراردادهایی که با شرکتهای تولیدی پاییندست استان هرمزگان داریم، متعهد به صنایع داخلی هستیم.
در 8 ماهه نخست سال به 2.5 میلیون تن تولید دست پیدا کردیم.
رکوردهایی را در بحث کاهش قیمت تمام شده داشتیم. همچنین در بحث کمی تولید 3 میلیون و 600 هزار تن سال گذشته امسال به 3 میلیون و 750 هزار تن میرسد.
ما در بخش سودآوری اگر بتوانیم عواملی که در حوزه قیمت تمام شده موثر است را مدیریت کنیم، افزایش سودآوری را شاهد خواهیم بود. میدانید که شرکت فولاد خوزستان یک شرکت 40 ساله است که قطعا با این قدمت استهلاک بالایی دارد. ما در بخش انرژی اقدامات خوبی انجام دادهایم. همچنین در زمینه کاهش الکترود که یکی از کالاهای استراتژیک است، کمیتههایی تشکیل و در حال فعالیت هستند. دراینباره شاهد روند خوبی هستیم. در بحث نسوز هم اقداماتی انجام گرفته و توانستهایم افزایش کیفیت را بهبود داده و راندمان و بهرهوری را ارتقا دهیم. قسمتی از افزایش راندمان و بهرهوری از محل کاهش قیمت تمامشده است.
در سال 97 برای اولین توسعه ما که از 3.7 میلیون تن به 5.2 میلیون تن است، قطعا با آخرین تکنولوژی قرارداد بسته و جایگزین میکنیم.
گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد