تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۴۸
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۸۳۵۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

جایگاه دلار در گپ "نیمایی" و "صرافی ملی"

می متالز - با در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود که دلار آزاد نتواند به زیر ۱۳ هزار تومان نفوذ کرده و ماندگار بماند.
جایگاه دلار در گپ "نیمایی" و "صرافی ملی"

به گزارش می متالز، حمید مرتضی کوشکی، مدیرتحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار، در خصوص گپ ایجاد شده بین دلار نیما و صرافی ملی گفت: سیاست رئیس کل بانک مرکزی این است که دستکاری در ارز اتفاق نمی‌افتد اما؛ ارز براساس تورم و فاکتور‌های اثرگذار رشد خود را طی خواهد کرد. 

وی ادامه داد: به همین دلیل نرخ دلار نزدیک به ۱۳۵۰۰ تومان بوده و حدودا اختلافی ۱۵۰۰ تومانی با دلار نیمایی دارد، با در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصادی، پیش بینی می‌شود که دلار آزاد نتواند به زیر ۱۳ هزار تومان نفوذ کرده و ماندگار بماند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تمام عوامل ذکر شده باعث گرایش نرخ نیمایی به مراحل بالاتر و تا محدوده نزدیک به ۱۳ هزار تومان شده که می‌تواند امری تاثیری گذار بر صنعت پتروشیمی و شرکت‌های بورس کالا باشد. 

وی افزود: شرکت‌های بورس کالا محصول خود را براساس دلار نیمایی به فروش می‌رسانند و این امر می‌تواند یک رونق نرخی و ارزشی (نه حجمی) در بورس کالا به اجرا درآورد.

مدیرتحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در بررسی آخرین آمار معاملات بورس کالا خاطر نشان کرد: اطلاعات نشان می‌دهد عمده تغییرات بورس کالا از سال گذشته تا به امروز "حجمی" نبوده است.

وی ادامه داد: البته حجم رشد کرده اما؛ عمدتا این رشد "ارزشی" و به واسطه افزایش نرخ دلار بوده است. 

مرتضی کوشکی در پایان اضافه کرد: نکات بیان شده حاکی از آن است در اقتصاد، رخدادی موثر بر افزایش حجم‌ها نسبت به سالیان قبل اتفاق نیفتاده است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد