تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۸۳۹۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل اسبق بانک صادرات تاکیدکرد:

بانک‌های یک سِنتی

می متالز - سهام بسیاری از شرکت‌های زیان‌ده بازار رشد زیادی داشته و این رشد هیچ توجیهی ندارد و این در حالی است که بانک‌ها وضعیت به مراتب بهتری داشته و بانک‌ها دارایی‌های زیادی در تملک دارند و ضمنا از ثبات فعالیت و استحکام ترازنامه‌ای هم برخوردار هستند.
بانک‌های یک سِنتی

به گزارش می متالز، اکثر گروه‌های بورسی در این چند ماه رشدهای چند ۱۰۰درصدی کرده‌اند و شاید بتوان بانکی‌ها را جزو جاماندگان بازار تلقی کرد.

در چند روز گذشته سهام بانکی‌ها مورد اقبال قرار گرفته و به نظر می‌رسد سهامداران این گروه هم با دست پر، سال جاری را به پایان خواهند رساند.

در این میان بعضی کارشناسان معتقدند بسیاری از بانک‌های زیان‌ده ، وضعیت بنیادی مطلوبی ندارند و این رشد قیمت سهم‌ها توجیه ندارد!

بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس پولی و بانکی در این خصوص بیان کرد: بانک‌ها به لحاظ ساختار سرمایه و سوددهی با مشکلاتی مواجه هستند اما؛ بدتر از رشد سهام گروه بانکی، رشدهای شارپ و چشمگیر قیمت بعضی سهم‌های بازار بوده که وضعیت بنیادی به مراتب بدتری نسبت به بانک ها دارند.

وی ادامه داد: در سال جاری، سهام بسیاری از شرکت‌های زیان‌ده بازار رشد زیادی داشته و این رشد هیچ توجیهی ندارد.

هاشمی افزود: در حالی که بانک‌ها وضعیت به مراتب بهتری داشته و بانک‌ها دارایی‌های زیادی در تملک دارند و ضمنا از ثبات فعالیت و استحکام ترازنامه‌ای هم برخوردار هستند؛ در نگاه تحلیلی، سهم‌هایی که P/E بالای ۱۰ داشته باشند برای سرمایه‌گذاری چندان جذاب نیستند اما؛ در حال حاضر نسبت P/E سهم‌ها برای بازار اهمیتی ندارد و کلا بازار به سودآوری شرکت‌ها توجه خاصی نشان نمی‌دهد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات تاکید کرد: با در نظر گرفتن شرایط بازار سرمایه و نیز ارزندگی و پتانسیل‌های بانک‌ها، رشد قیمت سهم‌ها اصلا عجیب نبوده و البته در نظر داشته باشید سهم‌ بانک‌ها، قیمت‌های بالایی ندارند و سهم بعضی بانک‌ها (بانک صادرات و تجارت) زیر ۱۰۰ تومان قیمت دارد.

وی اضافه کرد: این قیمت‌ها اگر دلاری محاسبه کنیم، قیمت هر سهم بسیار ناچیز خواهد بود و بعید است که در دنیا بتوان سهمی با قیمت کمتر از یک سنت پیدا کرد؛ بانک‌ها صورت‌های مالی شفاف‌تری نسبت به سایر گروه‌های بازار دارند.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: بانک‌ها همواره در کانون توجهات مردم بوده و همین موضوع، آسیب‌هایی به بانک‌ها وارد کرده اماغ در مجموع این گروه در مقایسه با بسیاری از صنایع بورسی، وضعیت مناسبی داشته و معتقدم سهام بانک‌ها هنوز جای رشد دارد.

عناوین برگزیده