تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۱۰۷۸
کد خبر: ۸۳۹۷۶
سرویس خبر : انرژی

بررسی نمادهای پالایشگاهی بورس / کدام نمادها بازدهی بیشتری داشته‌اند؟

می متالز - بررسی عملکرد مالی نمادهای پالایشگاهی نشان می‌دهد قیمت تمامی نمادهای این گروه در یکسال اخیر بیش از ۲ برابر شده است.
بررسی نمادهای پالایشگاهی بورس / کدام نمادها بازدهی بیشتری داشته‌اند؟

به گزارش می متالز، رئیس سازمان خصوصی‌ سازی کشور در نشست خبری روز ۱۳ بهمن خود اعلام کرد این سازمان در نظر دارد ۲۰ درصد از سهام پنج پالایشگاه کشور را واگذار کند. صالح در این خصوص اعلام کرد، یکی از اهداف ما افزایش تعداد افرادی است که کد بورسی دارند تا در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی سرمایه‌های کوچک وارد بازار سرمایه شوند.

وی همچنین توضیح داد که این واگذاری که به روش عرضه‌های اولیه سهام صورت می‌گیرد، همه مردم توان مشارکت دارند. به این ترتیب، هر فرد می‌تواند تا سقف ۲ میلیون تومان از سهام مزبور را خریداری کند و از تخفیف ۱۵ درصدی نسبت به قیمت بازار این شرکت‌ها بهره‌مند شود. طبق شواهد موجود اجرای این طرح، بزرگ‌ترین تامین مالی تاریخ بورس با مشارکت عمومی خواهد بود که البته نیازمند مشارکت بالاست.

پس از اعلام این خبر، تمایل به خرید سهام شرکت‌های پالایشی در بورس بالا گرفت و نمادهای مختلفی در این گروه با صف خرید همراه بوده و شاخص صنعت فراورده‌های نفتی روندی صعودی در پیش گرفت به طوری که طی سه روز معاملاتی رشدی ۶ درصدی را به ثبت رساند.

روند تغییرات شاخص گروه فرآورده‌های نفتی

به همین بهانه به بررسی وضعیت نمادهای پالایشی در بورس پرداختیم. نمادهایی که همه آنها در یکسال اخیر بیش از ۱۰۰ درصد بازدهی داشته‌اند ولی عملکرد ماهانه آنها تفاوت زیادی با یکدیگر داشته‌اند.

در میان نمادهای گروه فراورده‌های نفتی نمادهای شپاس، شنفت و شاوان به ترتیب با ۲۷، ۲۶٫۵ و ۱۱ درصد رشد، بیشترین بازدهی ماهیانه را داشته‌اند. از سوی دیگر نمادهای شنفت، شپاس و شبندر نیز به ترتیب با ۶۶٫۵ ۶۱٫۴ و ۳۰ درصد بیشترین بازدهی سه‌ماهه را به خود اختصاص داده‌اند. در یکسال اخیر شپاس با ۴۰۸ درصد و شنفت با ۲۷۰درصد بیشترین افزایش قیمت را در بورس داشته‌اند.

بر اساس بررسی گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای منتهی به دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰آذر امسال شرکتهای پالایشگاهی، شرکت نفت پاسارگاد که با نماد شپاس و سرمایه ۲۴۰۰ میلیارد ریالی در بورس فعال است بیشترین درصد رشد سودآوری را به خود اختصاص داده است. این شرکت در ۹ماه نخست امسال ۱۰۸۱ ریال سود محقق کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۳۱۶ درصدی داشته است.

عناوین برگزیده