تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۸۴۴۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تنها تولیدکننده عناصر نادر خاکی خارج از چین، ظرفیت خود را افزایش می‌دهد

می متالز - شرکت معدنی عناصر نادر خاکی استرالیایی Lynas Corp شهر کالگورلی را برای احداث واحد جدید خردایش و لیچینگ عناصر نادر خاکی انتخاب کرده است تا رادیواکتیویته کانسنگ استخراج شده از معدن کوه Weld را قبل از ارسال به مالزی برای پالایش نهایی، حذف کند.
تنها تولیدکننده عناصر نادر خاکی خارج از چین، ظرفیت خود را افزایش می‌دهد

به گزارش می متالز و به نقل از MINING.COM، شرکت Lynas واقع در استرالیا، تنها تولیدکننده اصلی عناصر نادر خاکی در خارج از چین است و قرار است احداث واحد جدیدی برای خردایش و لیچینگ این مواد را به‌زودی آغاز کند. این واحد جدید، به‌منظور فرآوری اولیه روی کانسنگ‌های استخراج شده از معدن، پیش از ارسال آن به پالایشگاه برای پالایش نهایی است. بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرای این پروژه، این واحد اولین مرحله فرآوری کنسانتره را در سال 2021 انجام خواهد داد. همچنین عملیات احداث تا اواخر سال 2022 یا اوایل سال 2023 به پایان خواهد رسید.

این تصمیم، گامی دیگر در راستای استراتژی مواد معدنی حیاتی دولت استرالیا و هدف این دولت در خصوص افزایش فرآوری و بهره‌برداری در بخش‌های پایین‌دستی صنایع است. شرکت Lynas همچنین پروژه‌های دیگری برای انجام مراحل بعدی فرآوری عناصر نادر خاکی از جمله استخراج حلالی را در غرب استرالیا برنامه‌ریزی می‌کند.

این شرکت که سهم بیش از 10 درصدی از بازار جهانی عناصر نادر خاکی دارد در حال بررسی جزییات تامین مالی برای احداث واحد جداسازی این عناصر در تگزاس نیز است. این پروژه تنها واحد بزرگ‌مقیاس تولیدکننده محصولات جدا شده سنگین و متوسط عناصر نادر خاکی در خارج از چین خواهد بود؛ گفتنی است که چین 70 درصد تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. این کشور همچنین 90 درصد بازار جهانی چهار میلیارد دلاری این عناصر  را در دست دارد که به‌طور گسترده در آهن‌رباها و موتورهای گوشی‌ها، توربین‌های بادی، خودروهای برقی و تجهیزات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از حمله‌های ناتمام گروه‌های حامی محیط زیست و مردم محلی به شرکت Lynas در مالزی در خصوص ترس از پسماند رادیواکتیو پالایشگاه این شرکت، Lynas سرانجام تصمیم به جابه‌جایی این پالایشگاه به غرب استرالیا تا سال 2025 گرفت. این توافق یکی از شرایط دولت مالزی برای تمدید پروانه فعالیت Lynas بود.

عناصر نادر خاکی 17 مورد هستند که در آهن‌رباها و موتورهای گوشی‌ها، توربین‌های بادی، خودروهای برقی و تجهیزات نظامی کاربرد دارند، اما بر خلاف این نام‌گذاری، این مواد کمیاب نیستند. طبق داده‌های سازمان زمین‌شناسی آمریکا، این مواد تقریبا مانند مس رایج هستند. اما استخراج آن‌ها دشوار است و آلودگی زیادی تولید می‌کند، زیرا کانسنگ عناصر نادر خاکی خیلی سریع اکسید می‌شوند.

در سه ماه اخیر دولت ترامپ تلاش خود را برای تضمین تامین مواد معدنی حیاتی از خارج از چین افزایش داده است. از جمله، این دولت اخیرا یادداشت تفاهمی با گرینلند امضا کرده است تا با تصویربرداری فراطیفی، زمین این کشور را بررسی کند.

واشنگتن همچنین حمایت استرالیا را نیز جلب کرده است. استرالیا متعهد شده تا در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک جهت افزایش ظرفیت فرآوری عناصر نادر خاکی ایالات متحده و کاهش وابستگی به محصولات چین همکاری کند. سازمان‌های معدنی هر دو کشور اخیرا یک توافق پژوهشی برای ارزیابی ذخایر مواد معدنی حیاتی امضا کردند.

عناوین برگزیده