تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۸۴۴۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اوضاع امروز بورس، علت رشد "فارس"، افزایش سرمایه ۲۰۰۸درصدی ایران خودرو

می متالز - علت افزایش ارزش سهام هلدینگ خلیج فارس و اثر افزایش سرمایهع ۲۰۰۸ درصدی ایران خودرو از تجدید ارزیابی دارایی ها و دیگر رویدادهای مهم و موثر بر بورس توسط یک شرکت مشاور سرمایه گذاری اعلام شد.
اوضاع امروز بورس، علت رشد "فارس"، افزایش سرمایه ۲۰۰۸درصدی ایران خودرو

به گزارش می متالز، امروز هم روند صعوی شاخص با افزایش 1776 واحد دیگر تکرار شد و این متغیر مهم به 454 هزار و 618 واحد رسید تا کام سهامداران اکثر شرکت ها همچنان شیرین بماند.

در این رابطه شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) اعلام کرد: بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص ناشی از نمادهای "فارس و شتران" بود و ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز 4039 و 2270  میلیارد تومان برآورد شد.

افزایش تقاضا در ساعت نخست معاملات به صورت مشخص در گروه‌هایی که روز گذشته افت قیمت را تجربه کرده بودند مشاهده شد اما در ادامه با فشار عرضه در این نمادها و درحالی‌که تقاضا توان غلبه همه‌جانبه بر عرضه‌های سهام را نداشت بار دیگر شاهد عقب‌نشینی قیمت سهام بودیم.

بخش زیادی از رشد شاخص به افزایش ارزش بازار سهام هلدینگ خلیج فارس بازمی‌گردد و در  این میان دیروز بهره‌برداری از بزرگترین پالایشگاه گازی ایران یعنی بیدبلند دو اعلام شد و شاید بتوان دلیل اصلی توجه بازار به  هلدینگ فارس را در این موضوع مشاهده کرد.

صنعت خودرو از جمله گروه‌هایی بود که با لیدری ایران‌خودرو طی ساعت نخست مسیر صعودی را در پیش گرفت و حتی تا نزدیکی قیمت روزانه نیز رشد کرد با این حال عرضه‌های سنگین باعث شد بار دیگر سهام "خودرو" به مدار منفی کشیده شود. با توجه به این موضوع پیشنهاد افزایش سرمایه این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها پس از اتمام زمان معاملات بازار بر روی سامانه کدال قرار گرفته، توجه به این گروه در روزهای آتی دور از ذهن نیست.

از نکات قابل توجه در بازارهای موازی، رشد نرخ دلار است که این موضوع اثرات خود را در افزایش تقاضای کاتد ملی مس در معاملات بورس کالا نشان دادو می‌تواند اثر خود را در سهام نیز منعکس کند. نرخ دلار امروز در محدوده 13800  تومان گزارش شده و قیمت سکه نیز حدود 5 میلیون و 60 هزار تومان است.

بازارهای جهانی نیز همچنان تحت تأثیر منفی ویروس کرونا در چین قرار دارند. در هفته پایانی میلادی، مس به 5656 دلار و روی به 2157دلار رسید. اما قیمت هر انس طلا به 1570 دلار افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت به 54.45 دلار رسید.

در حوزه اخبار، ایجاد 225 هزار شغل در ماه ژانویه در آمریکا بسیاری از فعالان بازار جهانی را شگفت‌زده کرده و ترامپ هم از این فرصت برای خودنمایی و تبلیغات انتخاباتی استفاده و به تحقق وعده‌ها اشاره کرد. از سوی دیگر نظرسنجی ژانویه گالوپ نشان می دهد نزدیک به 6 نفر از هر 10 آمریکایی عقیده دارند وضع مالی نسبت به سال قبل بهتر شده است.

رییس کل بانک مرکزی هم اعلام کرد تصمیم آتی FATF  نمی تواند تاثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد و عمده خبر سازی ها در این خصوص با انگیزه سود جویی و نوسان گیری در بازار ارز انجام می شود. وی همچنین از جلسه با رئیس اتاق بازرگانی و رؤسای اطاق های مشترک ایران و کشورهای اوراسیا اعلام رضایت کرد.

مقرر شده  بانک مرکزی نیازهای مربوط به نقل وانتقال ارز و تسویه حساب بین صادرکنندگان و واردکنندگان را تأمین و تسهیلات لازم را برای آنها فراهم کند.همچنین حجم سرمایه گذاری خارجی ها در بورس تهران از دو هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

همان طور که در روزهای پیشتر نیز اشاره  شد جریان ورود نقدینگی همچنان به بازار ادامه دارد. با رسیدن قیمت بسیاری از  نمادها به سقف‌های تاریخی عرضه‌ها نیز طبیعتا سنگین و قابل توجه بوده ولی قدرت تقاضا همچنان عاملی برای امید به ادامه رشد قیمت ها شده است.

موضوع احتمالی آن است که شدت رشد بازار اندکی کند شود و این روند تا پایان سال بستگی به بازار جهانی و اوضاع سیاسی ایران دارد اما بازار به صورت متعادل در مسیر افزایشی قرار دارد و شاخص می‌تواند تا محدوده ۵۰۰ هزار واحدی هم صعود کند. گرچه که به طور حتم با اصلاحاتی روبرو خواهد شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده